„Social leasing” w Europie według T&E – sposób na tani samochód elektryczny dla mniej zamożnych?

enerad.pl 1 dzień temu

T&E: „Social leasing” jako narzędzie sprawiedliwej transformacji

Transport & Environment (T&E), jedna z najważniejszych organizacji monitorujących unijną politykę transportową i klimatyczną, przygotowała analizę potencjału społecznego leasingu samochodów elektrycznych (EV) na podstawie danych z Öko-Institut. Social leasing to program publiczny, który umożliwia osobom o niskich i średnich dochodach dostęp do pojazdów elektrycznych poprzez subsydiowany wynajem długoterminowy.

Taki system wprowadzono we Francji w 2023 roku – miesięczna opłata wynosiła od 100 euro, a już w ciągu sześciu tygodni napłynęło 90 tys. wniosków. Dla T&E to dowód, iż przystępne cenowo elektryki to nie nisza – to realna potrzeba społeczna.

ETS2 i Fundusz Klimatu Społecznego jako źródło finansowania

W analizie T&E podkreślono, iż finansowanie takich programów może pochodzić z nowego systemu ETS2, obejmującego emisje z transportu i budynków. Dla pięciu największych państw UE – Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii i Polski – możliwe byłoby wygospodarowanie od 8 do 16 miliardów euro do 2032 roku.

Przy założeniu 5000 euro dopłaty do jednej umowy leasingowej, udałoby się sfinansować od 1,5 do 3 milionów umów. Dla Polski oznaczałoby to możliwość wsparcia ok. 10% transportowo wrażliwych gospodarstw domowych.

Impuls dla rynku – analiza T&E pokazuje nowe źródło popytu

Według T&E, dobrze zaprojektowane programy social leasingu nie tylko wspierają grupy zagrożone wykluczeniem transportowym, ale też mogą wygenerować stabilny popyt na tanie, produkowane w UE pojazdy elektryczne. choćby 3 miliony nowych EV w tej grupie oznaczałoby wzrost całkowitej floty elektryków o 12% do 2032 roku.

Dodatkowo, T&E rekomenduje stworzenie unijnej platformy ułatwiającej wdrażanie tych programów w mniejszych krajach, które mają ograniczone zasoby administracyjne.

Zobacz również:
  • 4,78 mld zł z KPO na elektromobilność i OZE – nabór rusza od 26 maja
  • IEA: Chiny rządzą elektromobilnością. Europa pozostaje daleko w tyle
  • 2 mld zł na elektromobilność. Nabory NFOŚiGW już od 31 marca 2025 r.

Źródło: T&E

Idź do oryginalnego materiału