Sejmowa komisja infrastruktury opowiedziała się przeciwko obywatelskiej inicjatywie ustawodawczej „Tak dla CPK”, która miała zagwarantować realizację Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) zgodnie z pierwotnymi założeniami przyjętymi w październiku 2023 roku.
Główne założenia obywatelskiego projektu ustawy
Obywatelski projekt ustawy, wniesiony zgodnie z przepisami konstytucyjnymi oraz ustawowymi dotyczącymi inicjatyw obywatelskich, zakładał obowiązek realizacji Programu Inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego zgodnie z harmonogramem i koncepcją przyjętą przez Radę Ministrów 24 października 2023 roku. Dokument ten nosił numer 699 i został wniesiony do Sejmu 8 października 2024 roku na podstawie inicjatywy obywatelskiej zebranej przez Komitet Inicjatywy Ustawodawczej pod przewodnictwem Michała Czarnika.
Projekt ustawy nakładałby na rząd, Pełnomocnika Rządu ds. CPK oraz spółkę celową CPK obowiązek:
a. realizacji inwestycji w ustalonym harmonogramie bez możliwości zmian skutkujących opóźnieniami.
b. zachowania dotychczasowego finansowania i zakazu jego redukcji.
c. powstrzymania się od działań prawnych lub faktycznych, które mogłyby negatywnie wpłynąć na harmonogram realizacji projektu.
Jednym z kluczowych zapisów ustawy było zobowiązanie do przeniesienia całego cywilnego ruchu lotniczego z Lotniska Chopina do CPK do 30 czerwca 2031 roku. W warszawskim porcie lotniczym miałyby być realizowane wyłącznie te inwestycje, które zwrócą się przed końcem 2030 roku.
Projekt został poddany pod głosowanie w sejmowej Komisji Infrastruktury, gdzie 20 posłów (z KO, PSL i Polski 2050) opowiedziało się za jego odrzuceniem, podczas gdy 16 było przeciw. Żaden poseł nie wstrzymał się od głosu.
Były pełnomocnik rządu ds. CPK, Marcin Horała, skrytykował decyzję Sejmu, zarzucając obecnej koalicji rządzącej brak rzeczywistej chęci kontynuowania projektu. Podobne stanowisko zajęła posłanka Partii Razem, Paulina Matysiak, która na platformie X zwróciła uwagę na rolę posła Marka Sowy z Platformy Obywatelskiej jako autora wniosku o odrzucenie projektu. Podała też “listę hańby”.
Komisja Infrastruktury, dzisiejsze wyniki głosowania nad odrzuceniem projektu ustawy o zobowiązaniu władz publicznych do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Kto był ZA odrzuceniem? Lista hańby poniżej:
posłowie KO:
Krzysztof Habura Dominik Jaśkowiak Piotr Kandyba Małgorzata Kołodziejczak Stanisław Lamczyk Jolanta Niezgodzka Karolina Pawliczak Marek Pietrzczyk Mariusz Popielarz Krystyna Sibińska Marek Sowa Franciszek Sterczewski Krzysztof Truskolaski Bartosz Zawieja
posłowie Polski 2050:
Rafał Kasprzyk Barbara Oliwiecka Mirosław Suchoń Kamil Wnuk
posłowie PSL:
Marek Sawicki Henryk Smolarz
>>>>>>>>>>
Centralny Port Komunikacyjny to kluczowa inwestycja infrastrukturalna mająca na celu budowę nowego lotniska między Warszawą a Łodzią oraz rozwój sieci Kolei Dużych Prędkości. Program przewiduje inwestycje o wartości 131,7 miliarda złotych do 2032 roku, a pierwsza faza lotniska ma umożliwiać obsługę 34 milionów pasażerów rocznie.
Mimo odrzucenia obywatelskiego projektu ustawy, rząd deklaruje kontynuację prac nad inwestycją, choć nie jest jasne, czy realizacja odbędzie się zgodnie z pierwotnym harmonogramem. Zwolennicy CPK obawiają się, iż brak gwarancji legislacyjnych może prowadzić do znacznych opóźnień lub zmian koncepcyjnych, które osłabią pierwotne założenia projektu.