
Nowy Sącz na chwilę stał się centrum ogólnopolskiej debaty o infrastrukturze. W Urzędzie Miasta odbyło się wyjazdowe posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury, a tematem numer jeden były najważniejsze inwestycje kolejowe i drogowe w Małopolsce, z naciskiem na linię „Podłęże – Piekiełko” i modernizację trasy Nowy Sącz – Chabówka.
Miliony dla regionu. Komisja rozmawia o przyszłości linii 104
W spotkaniu wzięli udział posłowie: Paulina Matysiak, Urszula Nowogórska, Józefa Szczurek-Żelazko, Andrzej Adamczyk, Marek Sowa i Patryk Wicher. Samorząd Województwa Małopolskiego reprezentował marszałek Łukasz Smółka. Głównym tematem obrad była informacja Ministerstwa Infrastruktury dotycząca ogromnych projektów kolejowych w regionie. Budowa nowej linii „Podłęże – Piekiełko” i modernizacja istniejącej trasy Nowy Sącz – Chabówka (linia kolejowa nr 104) to inwestycje, które pochłoną łącznie ponad 14 miliardów złotych. Według zapowiedzi, cała trasa kolejowa z Nowego Sącza do Krakowa ma być przejezdna do 2030 roku.
Brakuje taboru. Marszałek Smółka: „Potrzebujemy kolejnych pociągów”
Marszałek Łukasz Smółka zwrócił uwagę, iż sama modernizacja torów to za mało – potrzebne są także nowe składy. – Konieczne jest zabezpieczenie środków finansowych na zakup taboru. Mamy umowę ramową na zakup 25 pojazdów. Zakontraktowaliśmy 12, szukamy środków na kolejnych 13 – mówił. Podkreślił również, iż pilnej modernizacji wymaga tabor Polregio, czyli narodowego przewoźnika, który realizuje dużą część połączeń w regionie.
Bilety i drogi – inne ważne wątki
Podczas posiedzenia poruszono również temat wprowadzenia możliwości honorowania biletów regionalnych przewoźników w pociągach PKP InterCity – co miałoby znacząco poprawić komfort podróży dla mieszkańców Małopolski. Nie zabrakło też odniesień do inwestycji drogowych, w tym planowanej budowy drogi krajowej DK75 na odcinku Brzesko – Nowy Sącz oraz drogi ekspresowej S7 między Krakowem a Myślenicami.
Komisja Infrastruktury – czym się zajmuje?
Sejmowa Komisja Infrastruktury odpowiada za sprawy budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, transportu lądowego i powietrznego, poczty, geodezji i kartografii. Jej wyjazdowe posiedzenie w Nowym Sączu to sygnał, iż region odgrywa coraz większą rolę w debacie o strategicznych inwestycjach infrastrukturalnych w kraju.
Źródło i fot.: UMWM