
SANOK / PODKARPACIE. Zarząd Miasta Sanoka przygotował budżet na 2025 rok, który nie uzyskał poparcia większości w Radzie Miasta Sanoka. Komentarz burmistrza oraz przewodniczącego rady publikowaliśmy na naszej stronie. o ile RIO zaoponuje pozytywnie program naprawczy to do końca lutego opracuje budżet na rok 2025. o ile opinia będzie negatywna, można zawiesić organy stanowiące i wykonawcze w mieście i ustanowić zarząd komisaryczny.
Przyjęty przez Radę Miasta Sanoka 30 stycznia 2025 r. program postępowania naprawczego gminy miasta Sanoka na lata 2025-2027 wpłynął do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie 31 stycznia br.
- Dokument, liczący 52 strony, jest analizowany odnośnie do zgodności z przepisem art. 240a ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, ze zm.). Skład orzekający podejmie uchwałę w sprawie zaopiniowania programu niezwłocznie po zakończeniu niezbędnych czynności. Uchwała zostanie doręczona organom gminy - informuje Mirosław Paczocha, prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie
W przypadku wezwania jednostki samorządu terytorialnego do opracowania, uchwalenia i przedłożenia regionalnej izbie obrachunkowej programu postępowania naprawczego, jak miało to miejsce w odniesieniu do miasta Sanoka, pozytywna opinia izby o programie umożliwia organowi stanowiącemu podjęcie uchwały budżetowej oraz uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.
- Ponieważ Rada Miasta Sanoka nie podjęła uchwały budżetowej do 31 stycznia br., utraciła tę kompetencję. Budżet miasta Sanoka, w zakresie zadań własnych i zleconych, ustali Regionalna Izba Obrachunkowa w Rzeszowie do końca lu tego 2025 r. Zgodnie z przepisem art. 240a ust. 11 ustawy o finansach publicznych, w razie braku pozytywnej opinii regionalnej izby obrachunkowej o programie postępowania naprawczego, w jednostce samorządu terytorialnego można zawiesić jej organy (zawieszeniu podlegają zarówno organ stanowiący, tj. rada, jak i organ wykonawczy – wójt, burmistrz, prezydent miasta) i ustanowić zarząd komisaryczny - wyjaśnia prezes RIO.
I dodaje: - Wówczas program postępowania naprawczego jest niezwłocznie opracowywany i przedstawiany do zaopiniowania regionalnej izbie obrachunkowej przez komisarza rządowego. Zawieszenie organów gminy i ustanowienie zarządu komisarycznego należy do kompetencji Prezesa Rady Ministrów, przy czym ustawa wymaga w tej sprawie wniosku ministra adekwatnego do spraw administracji publicznej. Komisarza rządowego powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody.

Stosownie do brzmienia art. 240 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, w przypadku niepodjęcia uchwały budżetowej w terminie do 31 stycznia roku budżetowego, regionalna izba obrachunkowa, w terminie do końca lutego roku budżetowego, ustala budżet jednostki samorządu terytorialnego w zakresie zadań własnych oraz zadań zleconych. W znaczeniu normatywnym budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki.
- Ustalając budżet jednostki samorządu terytorialnego należy uwzględnić w zakresie dochodów w szczególności postanowienia ustawy z 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 1572, ze zm.), uchwały organu stanowiącego określające wysokość stawek podatków i opłat lokalnych, decyzje wojewody ustalające wysokość dotacji celowych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, zawarte umowy o przyznaniu dofinansowania i in. Określając wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego należy natomiast mieć na względzie regulacje art. 216 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym wydatki są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach - przekazuje prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie.
Jak wskazuje szef RIO, należy mieć na uwadze, iż Izba ustala budżet jedynie w zakresie zadań własnych i zadań zleconych.
- Kwoty przychodów i rozchodów wynikają z ustalonego wyniku budżetu, czyli różnicy pomiędzy dochodami a wydatkami oraz harmonogramu spłat dotychczas zaciągniętych zobowiązań. Ustalenie budżetu jednostki samorządu terytorialnego należy do kompetencji Kolegium Izby, które po analizie dokumentów ustali dochody i wydatki oraz wynik budżetu i w konsekwencji określi rozchody oraz ewentualne przychody jednostki. Na ostateczny kształt ustalonego przez Izbę budżetu będzie miał również wpływ uchwalony program postępowania naprawczego i zawarte w nim przedsięwzięcia naprawcze, o ile program zostanie pozytywnie zaopiniowany - wyjaśnia M.Paczocha.
Odnosząc się do informacji i pytań, które często otrzymujemy od Czytelników, czy RIO może zablokować inwestycje realizowane w mieście?
- Regionalna Izba Obrachunkowa w Rzeszowie nie jest uprawniona do wstrzymywania realizacji zadań inwestycyjnych. Decyzję w tym zakresie podejmują odpowiednie organy jednostki samorządu terytorialnego - zaznacza nasz rozmówca.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:
SANOK: Miasto bez budżetu! Wszystko w rękach RIO! Jaka przyszłość czeka Sanok? Burmistrz komentuje (VIDEO)
SŁAWOMIR MIKLICZ: Budżet zakładał dalsze zadłużanie miasta. Nie straszmy RIO. Konieczne odważne decyzje (VIDEO)