28 sierpnia odbyło się posiedzenie Zespołu Sekretarzy Województw RP działającego przy Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej. Głównym tematem była nowa Polityka Zakupowa Państwa na lata 2026–2029, nad którą prace prowadzi Urząd Zamówień Publicznych we współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii.
Spotkanie otworzyli przewodniczący zespołu, sekretarz województwa łódzkiego Robert Kolczyński, oraz dyrektor biura ZWRP Rafał Cieślik.
– „Razem z Ministerstwem rozpoczynamy prace nad dokumentem strategicznym, który wskaże kierunki działań zamawiających w całym kraju. Chcemy, by polityka zakupowa nie tylko porządkowała proces wydatkowania środków publicznych, ale też wzmacniała polską przedsiębiorczość, wspierała branże strategiczne i uwzględniała cele społeczne, środowiskowe czy innowacyjne” – mówił Przemysław Grosfeld, wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych.
Bezpieczeństwo i jakość ponad ceną
W trakcie dyskusji podkreślano konieczność odejścia od kryterium najniższej ceny jako głównego warunku przetargów. – „Chodzi o to, by zamówienia publiczne dawały nie tylko najtańsze rozwiązania, ale przede wszystkim takie, które realnie odpowiadają na potrzeby społeczne i gospodarcze regionów” – zaznaczyła Monika Krupa-Leończyk, zastępca dyrektora Departamentu Prawa Gospodarczego i Analiz w MRiT.
Podobnie wypowiadał się Mariusz Ciosek, dyrektor Departamentu Kontroli Zamówień Publicznych w UZP: – „Nowa polityka ma być instrumentem zmiany podejścia do zamówień publicznych – z mechanizmu nabywania dóbr w narzędzie realizacji celów państwa, od klimatycznych po społeczne”.
Kolej i lokalni przewoźnicy w centrum uwagi
Szczególne emocje wzbudził temat transportu kolejowego. Sekretarz województwa łódzkiego Robert Kolczyński pytał, czy w polityce zakupowej można będzie uwzględnić strategiczne znaczenie regionalnych przewoźników kolejowych. – „Za kilka lat, po otwarciu rynku kolejowego, samorządy będą zobowiązane do organizowania przetargów na obsługę połączeń. Istnieje ryzyko, iż wygrają je zagraniczne podmioty, a w sytuacji kryzysowej transport – najważniejszy dla bezpieczeństwa państwa – zostanie sparaliżowany. To wymaga zapisów w polityce” – argumentował.
W odpowiedzi Przemysław Grosfeld przyznał, iż jest to kierunek wart rozważenia. – „Nie możemy wprost wprowadzać preferencji dla polskich firm, ale możemy wskazywać obszary ryzyka i tworzyć rekomendacje, które w praktyce wspierają lokalnych przedsiębiorców” – podkreślił.
Krótkie łańcuchy dostaw i cyfryzacja
W dyskusji pojawił się również postulat wspierania usług i dostaw z krótkim łańcuchem dystrybucji. – „To rozwiązanie korzystne zarówno dla lokalnych firm, jak i dla bezpieczeństwa gospodarczego” – zaznaczyła Monika Krupa-Leończyk.
Wśród priorytetów wymieniono także cyfryzację, unowocześnianie narzędzi administracyjnych oraz zapewnienie bezpieczeństwa cyfrowego.
Postulaty do końca września
Uczestnicy zgodzili się, iż województwa przekażą swoje stanowiska i propozycje do końca września. Koordynacją zbierania postulatów zajmie się biuro ZWRP.
– „Liczymy na to, iż głosy z regionów – od kwestii bezpieczeństwa, przez transport, po cyfryzację – staną się podstawą nowej polityki zakupowej państwa. Chcemy, by ten dokument był realnym wsparciem także dla samorządów” – podsumował Rafał Cieślik.
Nowa polityka ma obowiązywać od 2026 roku.