Samolot szefowej KE celem zakłóceń GPS – Rosja podejrzewana o ingerencję

4 godzin temu
Zdjęcie: https://www.euractiv.pl/section/bezpieczenstwo-i-obrona/news/samolot-szefowej-ke-celem-zaklocen-gps-rosja-podejrzewana-o-ingerencje/


System GPS w samolocie, którym podróżowała przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, został zakłócony podczas przygotowań do lądowania w Bułgarii. Maszyna musiała wylądować, posługując się papierowymi mapami.

W miniony weekend Ursula von der Leyen wyruszyła w dyplomatyczną podróż do europejskich państw graniczących z Rosją. Odwiedziła między innymi polsko-białoruską granicę, w towarzystwie premiera Donalda Tuskowa.

W niedzielnym locie (31 sierpnia), lecąc z Warszawy do bułgarskiego Płowdiw na spotkanie z prezydentem Bułgarii Rosenem Żelazkowem, doszło do zakłuceń systemu GPS samolotu, którym podróżowała.

Kiedy maszyna zbliżała się do lądowania, zaobserwowano błędy w systemie nawigacyjnym, będące prawdopodobnie wynikiem celowego ataku zakłócającego sygnał GPS.

„GPS na całym lotnisku przestał działać” – powiedział jeden z urzędników unijnych. Po godzinie krążenia nad lotniskiem pilot samolotu podjął decyzję o ręcznym lądowaniu, korzystając z map analogowych. „To była niezaprzeczalna ingerencja”.

Od momentu pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę europejskie elity doświadczyły dziesiątek incydentów, aktów sabotażu oraz zakłóceń radiowych podczas wizyt delegacyjnych. Odpowiedzialność za te działania przypisuje się Kremlowi, który konsekwentnie wykorzystuje takie okazje do przeprowadzania ataków hybrydowych.

Czy jest odpowiedź Kremla ?

Rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow w komentarzu dla Financial Times odrzucił oskarżenia wobec Rosji, stwierdzając, iż „podane informacje są nieprawdziwe”.

Z informacji udostępnionych przez internetowe serwisy monitorujące ruch lotniczy wynika, iż inne samoloty znajdujące się w tym samym rejonie nie miały trudności z określeniem i przekazywaniem swojej lokalizacji. Wzmacnia to przypuszczenia, iż zakłócenia systemu GPS dotyczyły wyłącznie samolotu von der Leyen i miały charakter precyzyjnie ukierunkowanego działania.

Jak poinformowała linia lotnicza Finnair, w 2024 r. musiała ona zawiesić dzienne loty do Tartu w Estonii od 29 kwietnia do 31 maja, powodem były zakłócenia sygnału GPS. Ponownie doświadczył ich były sekretarz obrony Wielkiej Brytanii, Grant Shapps, lecący z Polski do Wielkiej Brytanii.

Idź do oryginalnego materiału