Według danych Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (chin. 中国汽车工业协会) eksport chińskich samochodów w styczniu br. wzrósł o 47,4% rok do roku (r/r). Wyeksportowano w tym okresie 443 tysiące aut.
Większość wśród nich stanowiły pojazdy ze silnikami spalinowymi (343 tysiące, wzrost o 57,1% r/r). Wyeksportowano 100 tysięcy samochodów NEV, co stanowi wzrost o 21,7% r/r.
Pierwsza trójka największych eksporterów to:
- Chery (chin. 奇瑞汽车),
- ChangAn (chin. 长安汽车) i
- BYD (chin. 比亚迪汽车).
Tesla w styczniu znalazła się na piątym miejscu – z Chin wyeksportowano 31 566 samochodów elektrycznych tej marki.
W 2023 roku Chiny wyeksportowały 5,221 mln pojazdów, co oznacza wzrost o 57,2% w relacji rok do roku. Wśród nich wyeksportowano 1,727 mln aut NEV (New Energy Vehicles), co z kolei oznacza wzrost o 61,5% r/r. Tym samym Chiny stały się globalnym liderem w eksporcie samochodów. Po raz pierwszy w historii wyprzedziły w tej kategorii Japonię.
Największymi odbiorcami chińskich aut w minionym roku były:
- Rosja,
- Meksyk,
- Tajlandia,
- Belgia i
- Wielka Brytania.
Warto dodać, iż produkcja i eksport samochodów elektrycznych zostały uznane za jeden z gospodarczych priorytetów Chin na rok 2024. Taka deklaracje złożył premier Li Qiang podczas przemówienia inaugurującego obrady chińskiego parlamentu 5 marca br.
Źródła:
-
- https://www.pcauto.com.cn
- https://baijiahao.baidu.com
- https://www.sohu.com
- https://baijiahao.baidu.com
Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny
e-mail: [email protected]
Redakcja: Leszek B. Ślazyk
e-mail: [email protected]
© www.chiny24.com