S52 Beskidzka Droga Integracyjna: Wybrano projektantów dwóch pierwszych odcinków

4 godzin temu

Znamy wykonawców dokumentacji projektowej i badań geologicznych dla dwóch kluczowych fragmentów przyszłej drogi ekspresowej S52, znanej jako Beskidzka Droga Integracyjna (BDI). Chodzi o odcinki: Bielsko-Biała – Bulowice (16,9 km) oraz Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska (21 km). o ile nie wpłyną odwołania, podpisanie umów planowane jest już w maju.

Duże zainteresowanie przetargami

Przetargi na przygotowanie dokumentacji przyciągnęły wielu wykonawców. Dla pierwszego odcinka (Bielsko-Biała – Bulowice) oferty złożyło aż 10 firm. Najkorzystniejszą propozycję przedstawiła firma Voessing, która wyceniła prace na 31,3 mln zł. W przypadku drugiego odcinka (Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska), spośród 13 ofert wybrano firmę Multiconsult z ofertą opiewającą na 43 mln zł.

Co powstanie na poszczególnych odcinkach Beskidzkiej Drogi Integracyjnej?

🛣 Bielsko-Biała – Bulowice

Na liczącym blisko 17 km odcinku powstaną trzy węzły drogowe:

  • Kozy (skrzyżowanie z ul. Przecznia),

  • Kęty (na granicy województw śląskiego i małopolskiego),

  • Bulowice (przy ul. Świerkowej).

źródło: GDDKiA

W Kobiernicach planowana jest budowa dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) oraz aż 21 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i estakad. Największą konstrukcją będzie most na Sole, o długości około 1 km. Odwodnienie zapewni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 mln litrów.

Obecnie ten fragment DK52 należy do najbardziej obciążonych ruchem w regionie. Codziennie między Bielskiem-Białą a Andrychowem porusza się choćby 19 tys. pojazdów.

Beskidzka Droga Integracyjna odcinek Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska

To najdłuższy pojedynczy odcinek BDI, obejmujący aż jedną trzecią całej trasy. W jego ramach powstanie 5 węzłów drogowych:

  • Chocznia,

  • Wadowice,

  • Jaroszowice,

  • Kalwaria Północ,

  • Kalwaria Wschód.

źródło: GDDKiA

Między dwoma ostatnimi powstanie MOP. Planowana jest budowa 43 obiektów inżynieryjnych – średnio 2 na każdy kilometr trasy. Podobnie jak na wcześniejszym odcinku, przewidziano budowę 27 zbiorników retencyjnych, o łącznej pojemności 9,3 mln litrów, w tym jednego o pojemności aż 1,6 mln litrów.

Ta część drogi pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z Wadowic, przez które w tej chwili przejeżdża średnio ponad 15 tys. aut dziennie.

Co dalej z BDI?

Przetargi na dwa kolejne odcinki trasy – Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska Wschód – Głogoczów – ogłoszono w kwietniu 2025 roku. W ramach całej inwestycji wykonanych zostanie ponad 6,6 tys. odwiertów geologicznych i ponad 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertów to 11 m, a sondowań – 13 m.

Celem badań jest dokładne poznanie warunków geologicznych, co umożliwi bezpieczne zaprojektowanie trasy oraz obiektów inżynieryjnych.

Czym jest Beskidzka Droga Integracyjna?

Beskidzka Droga Integracyjna to planowana ekspresowa trasa S52 o długości 61 km, która połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, biegnąc nowym śladem wzdłuż obecnej DK52. Droga przejdzie przez miasta takie jak Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwaria Zebrzydowska. Powstanie na niej 12 węzłów drogowych, a cała trasa będzie miała po dwa pasy w każdym kierunku.

S52 jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Wnioski o decyzje ZRID dla pierwszych odcinków mają zostać złożone w 2027 roku, a następnie ogłoszone zostaną przetargi na realizację inwestycji.

źródło: GDDKiA

Idź do oryginalnego materiału