Rzeki, morze, drogi. Transport turbiny gazowej do Grudziądza [FILM]

2 tygodni temu

Turbinę gazową SGT5-4000F wyprodukowano w fabryce Siemens Energy w Berlinie. To jedno z najbardziej zaawansowanych technicznie takich urządzeń na świecie. Ze stolicy Niemiec na barce dotarło do portu w Hamburgu, a stamtąd statkiem do Portu Gdańsk. Po przeładunku ponownie na barkę do Grudziądza dopłynęła Wisłą. Na potrzeby przyjęcia wielkogabarytowego ładunku przygotowano specjalne nabrzeże.

Transport z Gdańska do Grudziądza trwał trzy dni. Barkę napędzały dwa holowniki, jednostka musiała pokonać silny nurt rzeki. Jej prędkość wynosiła od 8 do 12 km/godz.

Ostatnim etapem była podróż przez ulice miasta na plac budowy elektrowni gazowo-parowej. Wykorzystano w tym celu specjalistyczną 80-kołową platformę z 10 osiami przeznaczoną do przewozu ogromnych ładunków. Pojazd ze spalinowo-hydraulicznym napędem był kontrolowany radiowo przez operatora idącego obok maszyny. Prędkość wyniosła 5 km/godz.

Przewóz turbiny gazowej wymagał współpracy z władzami miasta, Zarządem Dróg Miejskich oraz Miejskim Zakładem Komunikacji w Grudziądzu. Część dróg zamknięto, zmieniono organizację ruchu transportu publicznego, zdemontowano kolidujące znaki drogowe. Na trasie podniesiono trakcję tramwajową.

Na terenie powstającej elektrowni o mocy 560 MW są już turbiny gazowa i parowa. Ostatnim z ważnych elementów będzie generator, który już wyruszył z fabryki w Charlotte w Stanach Zjednoczonych. Zaawansowanie robót przekracza 70%, budowa ma zakończyć się w 2025 r.

Przeczytaj także: W Polsce działa 1,4 mln mikroinstalacji PV. Konieczne inwestycje w sieci

Idź do oryginalnego materiału