Nowe przepisy dla morskiej energetyki wiatrowej
Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) przygotowało projekt nowelizacji ustawy dotyczącej morskich farm wiatrowych (MFW). Zmiany mają usprawnić realizację aukcji oraz zwiększyć efektywność wykorzystania polskich obszarów morskich. Wprowadzono m.in. możliwość przeprowadzenia aukcji interwencyjnej w 2026 roku, nowy system waloryzacji wsparcia oraz ułatwienia dla inwestorów.
Aukcja interwencyjna i nowe zasady kwalifikacji
Rząd chce uniknąć tzw. luki generacyjnej i zapewnić skuteczną realizację pierwszej aukcji na wsparcie dla morskich elektrowni wiatrowych w 2025 roku. Aby zwiększyć szanse powodzenia, wprowadzono:
- wstępne zaświadczenie o dopuszczeniu do aukcji, ważne 12 miesięcy, dla projektów, które nie mają jeszcze decyzji środowiskowej,
- aukcję interwencyjną w 2026 roku, jeżeli ta z 2025 roku się nie odbędzie lub zakończy się niepowodzeniem,
- możliwość uczestnictwa projektów z I fazy wsparcia w aukcjach II fazy w odniesieniu do niewykorzystanej mocy.
Dzięki tym zmianom więcej inwestorów będzie mogło wziąć udział w aukcjach, co powinno poprawić konkurencyjność i zwiększyć liczbę realizowanych projektów.
Nowe podejście do waloryzacji wsparcia
Obecnie wsparcie dla producentów energii z morskich farm wiatrowych jest indeksowane wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych. Jednak rząd dostrzegł ryzyko nadmiernych kosztów dla odbiorców i finansów publicznych. Nowa propozycja zakłada ustalenie górnego limitu waloryzacji na poziomie celu inflacyjnego Rady Polityki Pieniężnej.
W praktyce oznacza to, iż jeżeli inflacja przekroczy cel inflacyjny, wsparcie nie wzrośnie powyżej tej wartości. Natomiast jeżeli inflacja będzie niższa, wsparcie będzie naliczane zgodnie z rzeczywistym wskaźnikiem cen.
Dodatkowe zmiany dla inwestorów
Projekt przewiduje także inne rozwiązania ułatwiające rozwój morskich farm wiatrowych:
- możliwość złożenia dwóch oddzielnych ofert aukcyjnych dla dwóch farm zlokalizowanych na tym samym obszarze, pod warunkiem posiadania osobnego wyprowadzenia mocy,
- dostosowanie przepisów do rozliczania ujemnego salda w części lub w całości w euro,
- możliwość rekompensaty za ograniczenie produkcji w przypadku rynkowego redysponowania energii,
- wydłużenie terminów ważności pozwoleń i uzgodnień lokalizacyjnych,
- tworzenie stref bezpieczeństwa wokół farm wiatrowych, ograniczonych dla żeglugi i rybołówstwa.
17,9 GW morskiej energii wiatrowej do 2040 roku
Nowelizacja jest kluczowa dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, która ma stać się filarem polskiej transformacji energetycznej. Według Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu, Polska ma osiągnąć:
- 5,9 GW mocy zainstalowanej w MFW do 2030 roku,
- 17,9 GW do 2040 roku, co może pokryć choćby 32% krajowego zapotrzebowania na energię.
Spółdzielnie energetyczne i nowe przepisy dla OZE
Projekt nowelizacji wprowadza także zmiany wynikające z unijnej dyrektywy RED III. Nowe regulacje umożliwią tworzenie spółdzielni energetycznych w miastach, co pozwoli na bardziej efektywne wykorzystanie energii odnawialnej i obniżenie kosztów dla mieszkańców.
Dodatkowo planowane jest wyznaczenie obszarów przyspieszonego rozwoju OZE (OPRO), które będą określane na podstawie analizy potencjału odnawialnych źródeł energii w Polsce. Samorządy wojewódzkie we współpracy z operatorami sieci będą wskazywać najlepsze tereny do rozwoju OZE, co ma przyspieszyć proces inwestycyjny.
60 mln zł kosztów administracyjnych
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przewiduje, iż realizacja nowych przepisów będzie wiązać się z kosztami dla administracji publicznej. W latach 2026-2035 samorządy wojewódzkie oraz instytucje odpowiedzialne za ochronę środowiska poniosą wydatki przekraczające 60 mln zł.