Rząd USA żąda pełnego dostępu do rynku dla Amazon i Walmart w Indiach

6 dni temu

Prezydent USA Donald Trump zwiększa presję na Indie. Jak podaje Financial Times, w obliczu groźby wyższych taryf chce on wywrzeć presję na rząd w Nowym Delhi, aby przyznał sprzedawcom internetowym, takim jak Amazon i Walmart, nieograniczony dostęp do indyjskiego rynku e-commerce wartego 125 miliardów dolarów, w ramach umowy handlowej.

Do tej pory amerykańskie firmy zajmujące się handlem elektronicznym mogły działać w Indiach wyłącznie jako internetowe platformy handlowe. Z drugiej strony ich indyjscy konkurenci również mogą sami produkować towary i sprzedawać je za pośrednictwem własnych platform. Administracja Trumpa domaga się teraz równych warunków dla amerykańskich sprzedawców internetowych, pisze Financial Times, powołując się na lobbystów i wysoko postawionych urzędników rządowych USA.

Wiceprezydent USA JD Vance (40) spotkał się w poniedziałek w Nowym Delhi z premierem Indii Narendrą Modim (74), gdzie obaj „przyjęli z zadowoleniem znaczący postęp w negocjacjach w sprawie korzystnej dla obu stron umowy handlowej” – wynika z oświadczenia rządu Indii. Jeśli nie zostanie osiągnięte porozumienie handlowe, Indiom grozi 26-procentowe cło na eksport do USA . Prezydent USA Trump zawiesił tę decyzję na 90 dni, aby umożliwić przeprowadzenie negocjacji.

Ścisła kooperacja z amerykańskimi sprzedawcami internetowymi

Zarówno założyciel Amazona Jeff Bezos (61), jak i szef Walmartu Doug McMillon (58) utrzymują dobre relacje z Trumpem. Bezos między innymi przekazał milion dolarów na „Fundusz Inauguracyjny” Trumpa i znacząco przyczynił się do sfinansowania wielkiej ceremonii inauguracyjnej. McMillon był wśród przedsiębiorców, którzy osobiście spotkali się z Trumpem w jego posiadłości Mar-a-Lago w okresie poprzedzającym jego inaugurację, a także w Wielkanocny Poniedziałek odwiedził Biały Dom wraz z dyrektorami innych dużych amerykańskich sieci handlowych, aby omówić z Trumpem swoją politykę taryfową.

Według informatorów, podczas spotkania w Mar-a-Lago McMillon poruszył kwestię barier, jakie Indie stawiają zagranicznym firmom zajmującym się handlem elektronicznym. Walmart jest również właścicielem indyjskiego sklepu internetowego Flipkart. Branżowi eksperci donoszą, iż administracja Trumpa ściśle współpracuje z amerykańskimi platformami handlu elektronicznego w ramach negocjacji z Indiami.
Amazon stopniowo rozszerzał swoją obecność na indyjskim rynku od momentu wejścia na ten rynek w 2013 r., jednak przez cały czas pozostaje w tyle za Flipkartem. Analitycy z Bank of America pod koniec ubiegłego roku podali, iż liczba aktywnych użytkowników Amazona w Indiach wynosiła mniej niż 40 milionów, podczas gdy liczba ta w przypadku Flipkarta wyniosła 50 milionów.
Idź do oryginalnego materiału