Wzrost udziału samochodów elektrycznych na europejskim rynku
We wrześniu 2025 roku średni udział samochodów elektrycznych zasilanych wyłącznie baterią (BEV) w nowych rejestracjach w Europie osiągnął 20%, co oznacza wzrost o 1 punkt procentowy względem sierpnia. Najwyższy udział sprzedaży BEV zanotowała grupa Nissan (wraz z BYD) – 28%, następnie Mercedes-Volvo-Polestar-Smart (27%) i BMW (26%). Grupy Hyundai i Kia osiągnęły po 21%, natomiast Tesla 20%. Grupy Volkswagen i Renault oraz SAIC osiągnęły wyniki poniżej średniej europejskiej (odpowiednio 19% i 13%).
W okresie od stycznia do września 2025 r. udział BEV utrzymał się na poziomie 17% (wzrost o 3 punkty procentowe rok do roku). Największy wzrost udziału odnotowała Kia (20%, +8 p.p.), Hyundai i Volkswagen po 18% (+7 p.p.). SAIC zanotował spadek udziału BEV z 37% do 13% r/r.
Emisje CO2 i zgodność z regulacjami
Średnia emisja CO2 dla grup producentów wyniosła 100 g CO2/km w 2025 YTD, przy docelowej wartości 92 g CO2/km na lata 2025–2027. Grupa Nissan i BMW już spełniają wymagania na ten okres (odpowiednio 13 i 2 g CO2/km poniżej celu), natomiast grupa Volkswagen ma największą lukę (12 g CO2/km powyżej celu).
Wśród marek z udziałem powyżej 1% największą nadwyżkę względem celu mają Tesla (91 g CO2/km poniżej) i BYD (82 g CO2/km poniżej). Największe przekroczenia odnotowały Nissan (30 g CO2/km powyżej), Mazda i SEAT (po 25 g CO2/km powyżej), a także Audi (23 g CO2/km powyżej).
Rejestracje samochodów osobowych według krajów
W okresie styczeń–wrzesień 2025 r. największy wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych odnotowano w Hiszpanii (+15%) i Austrii (+12%). Największe spadki miały miejsce w Belgii (-9%) i Francji (-6%). Wśród największych rynków według łącznych rejestracji BEV i PHEV, Norwegia (97%), Dania (68%), Szwecja (62%) i Holandia (55%) przekroczyły 50% udziału. Polska wyróżniła się wzrostem rejestracji BEV o 107% r/r, a PHEV o 92%.
W segmencie HEV najwyższe udziały odnotowano we Francji (23%) i Polsce (22%), natomiast MHEV dominowały we Włoszech (31%) i Polsce (27%).
Struktura właścicieli nowych rejestracji
W lipcu i sierpniu 2025 r. floty firmowe (w tym dealerzy i wypożyczalnie) stanowiły 59% nowych rejestracji, a samochody prywatne 41%. Udział krótkoterminowych wynajmów charakteryzował się dużą zmiennością kwartalną.
Rynek samochodów dostawczych
Rejestracje nowych vanów spadły we Francji (-8%), Niemczech (-6%) i Włoszech (-6%), natomiast w Hiszpanii wzrosły o 10%. Udział BEV w rejestracjach vanów wzrósł do 9% we Francji i 8% w Niemczech. Najwyższy udział BEV w III kwartale 2025 r. miały grupy Toyota (19%), Mercedes-Benz (15%) i Renault (12%).
Średnia luka względem celu emisji CO2 dla producentów vanów wyniosła 14 g CO2/km po III kwartale 2025 r. Mercedes-Benz zredukował tę lukę o 6 g CO2/km, natomiast Iveco pozostaje najdalej od celu (34 g CO2/km powyżej).
Rozwój infrastruktury ładowania
Na koniec III kwartału 2025 r. w Europie działało ponad 1,09 mln publicznych punktów ładowania (wzrost z 1,05 mln na koniec II kwartału). Liczba punktów AC wzrosła o 21% r/r, a DC aż o 41%. 80% infrastruktury stanowią ładowarki AC. Największy wzrost liczby ładowarek AC zanotowała Dania (+44%), a DC – Austria (+70%). Średnio w Europie na 1000 pojazdów przypadało 8,2 publicznych punktów ładowania. Norwegia pozostaje liderem z ponad 50 punktami na 1000 pojazdów.
Metodologia i źródła danych
Raport opiera się na danych Dataforce (rejestracje), Eco-Movement (punkty ładowania) oraz Europejskiej Agencji Środowiska (masa pojazdów, eko-innowacje). Emisje CO2 wyliczono według procedury WLTP. Analiza obejmuje kraje Europejskiego Obszaru Gospodarczego z wyłączeniem Liechtensteinu i Malty.
Źródło: ICCT Publications















