W marcu 2025 roku polski sektor motoryzacyjny odnotował stabilny wzrost na poziomie 5,1% rok do roku, co potwierdza powrót do równowagi po turbulencjach wywołanych pandemią i kryzysem komponentowym. Liczba zarejestrowanych samochodów osiągnęła poziom 365 638 sztuk, co stanowi 10-procentowy wzrost w porównaniu do lutego, z czego największy przyrost (18%) zanotowano w segmencie aut nowych – wynika z najnowszego raportu OTOMOTO Insights.
Pozytywne trendy w branży motoryzacyjnej kontrastują z ogólnym osłabieniem konsumpcji w Polsce. W lutym 2025 roku sprzedaż detaliczna spadła o 0,5% rok do roku, mimo rosnących wynagrodzeń i odbudowanych oszczędności. Konsumenci pozostają ostrożni w wydatkach – wartość depozytów gospodarstw domowych wzrosła o 28 mld zł (1,45% miesiąc do miesiąca). Wskaźnik ufności konsumenckiej w marcu wyniósł -15,2, notując spadek o 0,4 punktu procentowego w porównaniu do lutego.
Na rynku aut używanych widoczny jest wzrost liczby ofert przy jednoczesnym utrzymaniu stabilnego popytu. Średnia dzienna liczba aktywnych ogłoszeń w marcu wzrosła o 4% w porównaniu z lutym, a wskaźnik MDS (średni czas sprzedaży) nieznacznie wydłużył się do 66 dni z 63 dni na koniec lutego.
Szczególnie interesujące zmiany zachodzą w segmencie aut nowych. Choć liczba ogłoszeń nieznacznie spadła w ujęciu miesięcznym (-0,5%), to w skali roku wzrosła o 15%. Jeszcze wyraźniejszą poprawę widać w liczbie potencjalnych kupujących – wzrost o 32 punkty procentowe rok do roku. Zmienia się także struktura preferencji nabywców – w ujęciu rocznym widoczne jest przesunięcie zainteresowania w kierunku aut hybrydowych (+8,3 p.p.) i hybryd typu plug-in (+1,9 p.p.), przy jednoczesnym spadku udziału aut benzynowych (-7,5 p.p.) i elektrycznych (-3,5 p.p.).
Marzec przyniósł także sezonowe ożywienie na rynku motocykli. Liczba ogłoszeń w tej kategorii wzrosła o 26% miesiąc do miesiąca i 10% rok do roku, a wskaźnik liczby potencjalnych kupujących osiągnął poziom 225% względem stycznia 2025, przewyższając wynik sprzed roku o 35 punktów procentowych.
Wzrost aktywności widoczny jest również w kategorii maszyn ciężkich, gdzie liczba ogłoszeń wzrosła o 2,2% miesiąc do miesiąca, a ruch w kategorii zwiększył się o 12 punktów procentowych.
Sama platforma OTOMOTO odnotowała w marcu 14,7 mln unikalnych użytkowników, co oznacza wzrost o 9% w porównaniu z lutym. Wskaźnik liczby wizyt był o 13 punktów procentowych wyższy niż w marcu 2024, a średni czas wizyty wydłużył się o 6%. Ponad 74% ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych, co podkreśla rosnące znaczenie mobilnego dostępu do ogłoszeń.
Raport OTOMOTO Insights podsumowuje comiesięczną kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, bazując na danych własnych platformy oraz informacjach z CEPiK, GUS i NBP. Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie otomotoinsights.pl.