Ryby ze zrównoważonych połowów w sieciach handlowych. Lidl liderem, Biedronka poza podium

2 godzin temu

Z najnowszego rankingu opublikowanego przez organizację Marine Stewardship Council (MSC) wynika, iż sprzedaż ryb i owoców morza pochodzących ze zrównoważonych połowów prowadzi w Polsce 11 sieci handlowych. Liderem pozostaje Lidl, który odnotował niemal 40-procentowy wzrost sprzedaży. Na drugim miejscu znalazł się ALDI, a trzecie miejsce zajmuje Kaufland. Biedronka spadła na piąte, notując 27-procentowy spadek sprzedaży – informuje agencja Newseria Biznes.

Coraz większe zainteresowanie certyfikowanymi produktami

– Z roku na rok widzimy coraz większe zainteresowanie konsumentów certyfikowanymi produktami z ryb i owoców morza. w tej chwili jest to około 22 tys. t certyfikowanych produktów rocznie i liczba ta ciągle rośnie. Mamy już około 400 różnych produktów z certyfikatem MSC dostępnych na polskich półkach sklepowych w ponad 25 tys. lokalizacji w całej Polsce – mówi Marta Kalinowska, country manager na Polskę i Europę Centralną w Marine Stewardship Council.

Konsumenci mogą w tej chwili wybierać spośród ponad 40 różnych gatunków ryb i owoców morza z certyfikatem MSC. Dla porównania w 2013 roku było to zaledwie pięć gatunków, z czego 60 proc. stanowiły produkty ze śledzia.

Globalne wyzwania związane z przełowieniem

Według danych FAO – Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa – opublikowanych w raporcie „The State of World Fisheries and Aquaculture 2024”, przełowienie wszystkich komercyjnie poławianych stad ryb na świecie sięga około 35 proc. To ponad trzykrotnie więcej niż w latach 70. XX wieku.

– Ważne jest, aby konsumenci wybierali produkty z certyfikatem MSC. Takimi wyborami przyczyniają się do zmniejszenia globalnego przełowienia na świecie. Certyfikat MSC na opakowaniu produktu daje konsumentom pewność, iż ryba pochodzi ze zrównoważonych połowów, to znaczy, iż spełnia rygorystyczne wymogi Standardu Zrównoważonego Rybołówstwa MSC – podkreśla Marta Kalinowska.

Dalsza część tekstu jest pod materiałem filmowym

Co brał pod uwagę ranking MSC?

Ranking Sieci Handlowych MSC powstał w oparciu o dane dotyczące wolumenu sprzedaży, liczby produktów certyfikowanych w markach własnych sieci, a także zmian, jakie nastąpiły w latach 2023–2024 oraz 2024–2025.

– Badamy sieci handlowe z dwóch powodów. Po pierwsze, chcemy pokazać konsumentom, jak duża jest oferta produktów certyfikowanych na polskim rynku i w których sieciach handlowych jest ona najszersza. Drugim powodem jest to, iż chcemy zmotywować sieci handlowe do innego rodzaju rywalizacji, nie tylko pod kątem najniższych cen, ale także pod kątem promowania odpowiedzialnych wyborów konsumenckich – wyjaśnia Marta Kalinowska.

Kluczowa rola marek własnych

Ranking koncentruje się na markach własnych sieci handlowych, ponieważ to one najlepiej odzwierciedlają ich zaangażowanie w tworzenie zrównoważonej oferty.

– Marki własne to bardzo skuteczne narzędzie, zwłaszcza w przypadku dyskontów, które odpowiadają za większość sprzedaży ryb i owoców morza w Polsce. Sieci handlowe, które są dyskontami, mają największy wpływ na przełowienie bądź też walkę z przełowieniem mórz i oceanów na świecie – zaznacza Marta Kalinowska. – Należy jednak dodać, iż wielkopowierzchniowe sieci handlowe mają w swojej ofercie również wiele produktów certyfikowanych w markach własnych producentów.

Lidl niezmiennie na prowadzeniu

Podobnie jak rok temu, liderem rankingu jest Lidl Polska, który oferuje ponad 130 produktów z certyfikatem MSC i zanotował niemal 40-proc. wzrost sprzedaży.

– Jako firma odpowiedzialna społecznie, czujemy się zobowiązani do ciągłego rozwijania asortymentu. Produkty dostępne w Lidl Polska wyróżniają się wysoką jakością i niską ceną oraz spełniają wysokie standardy środowiskowe i etyczne, co potwierdzają niezależne certyfikaty. Szczególne znaczenie ma dla nas kategoria świeżych ryb, ponieważ doskonale wiemy, jak istotną rolę odgrywa w zdrowej, zbilansowanej diecie – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR, Lidl Polska. – Zaangażowanie w tym obszarze przekładamy na konkretne działania – w ramach marek własnych oferujemy już ponad 130 artykułów posiadających certyfikat MSC. Świadomi wpływu, jaki mają nasze decyzje na środowisko naturalne i przyszłe pokolenia, konsekwentnie wdrażamy zasady zrównoważonego rozwoju. Wszystkie działania są integralną częścią szerszej strategii CSR Lidl Polska, opartej na sześciu filarach: ochronie klimatu, ochronie zasobów, poszanowaniu bioróżnorodności, uczciwym działaniu, promocji zdrowia i zaangażowaniu w dialog.

– Drugie miejsce należy do firmy ALDI, która już od lat rozwija swoją ofertę produktów certyfikowanych. Trzecie miejsce w tym roku zajęła firma Kaufland – podkreśla Marta Kalinowska.

Na czwartym miejscu uplasowały się ex aequo Netto i Carrefour, a Biedronka, która w ubiegłym roku zajmowała trzecie miejsce razem z ALDI, spadła na piąte.

– Biedronka zmniejszyła liczbę certyfikowanych produktów aż o 30 proc. w stosunku do ostatniego roku i w tej chwili zajmuje dopiero piąte miejsce w naszym rankingu, mimo tak dużego zasięgu, który ma w całej Polsce – zaznacza Marta Kalinowska.

Kolejne miejsca zajęły Auchan oraz POLOmarket. W pozostałych sieciach handlowych nie odnotowano produktów MSC w markach własnych.

Specjalne wyróżnienia i inne sieci

MSC przyznało specjalne wyróżnienie dla sieci MAKRO Cash & Carry, jedynej sieci hurtowej w Polsce oferującej certyfikowane produkty w markach własnych. Ryby i owoce morza z certyfikatem MSC w markach własnych sprzedają również IKEA, która posiada 100 proc. dzikich ryb z certyfikatem, a także Rossmann, oferujący produkty w kategoriach żywność dla niemowląt i karma dla zwierząt.

– Ważne jest, żeby sieci handlowe oferowały certyfikowane produkty, ponieważ wtedy konsumenci coraz częściej będą zauważać niebieski znak MSC na opakowaniach. o ile ten znak będzie widoczny, będzie również rozpoznawalny i konsumenci będą chętniej kupować certyfikowane produkty – uważa Marta Kalinowska. – o ile konsumenci będą je kupować, to przetwórcy będą chcieli więcej ich produkować. Co z kolei stanie się motywacją dla rybaków do przechodzenia na zrównoważone połowy i certyfikowania się pod kątem standardu MSC.

Źródło i cała informacja: Newseria Biznes/Marine Stewardship Council

Idź do oryginalnego materiału