Rozporządzenie GPSR zmieni handel internetowy już w 2025 roku. Zobacz dlaczego

16 godzin temu

GPSR, czyli General Product Safety Regulation, to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 13 maja 2024 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów. Mnogość nowych przepisów dotyczy szerokie wachlarza podmiotów powiązanych z branżą e-commerce: importerów, producentów, dostawców, dystrybutorów, internetowe platformy handlowe oraz wszystkie podmioty gospodarcze sprzedające na odległość.

Rozporządzenie obowiązuje na terenie Unii Europejskiej już od 13 grudnia 2024 r. Polska ustawa o nadzorze o ogólnym bezpieczeństwie produktów (UC53) jest na końcowych etapach opracowania w Rządowym Centrum Legislacyjnym.

Rozporządzenie jednak już obowiązuje od kilku miesięcy, na co więc należy zwracać uwagę? Jakie są jej najważniejsze wymogi?

Jakie są najważniejsze zmiany wprowadzone przez GPSR?

Art. 5 GPSR mówi, iż „podmioty gospodarcze mogą wprowadzać do obrotu lub udostępniać na rynku tylko produkty bezpieczne”. Jest to w sumie najważniejszy odgórnie przepis, gdyż oznacza on, iż przedsiębiorcy mogą sprzedawać tylko te towary, które spełniają wymogi nowego rozporządzenia.

Rozporządzenie GPSR rozdziela wymogi dla wszystkich podmiotu. Osobno wypisane są obowiązki każdego rodzaju podmiotu: importerów, producentów, dostawców, dystrybutorów, platform online oraz sprzedawców e-commerce. Wszystkie łączą się ze sobą, gdyż np. dystrybutor ma w obowiązku sprawdzić czy producent oraz importer spełnili swoje wymagania.

Wśród najważniejszych wprowadzonych przepisów można wymienić:

  • obowiązek wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za produkt w UE – szczególnie przy imporcie towarów spoza UE;
  • wprowadzenie portalu SafetyGate jako systemu szybkiego ostrzegania o produktach niebezpiecznych, a także jako środka informacyjnego na temat wszelkich aktualizacji, zmian lub też przypadków wycofania środków naprawczych;
  • konieczność wdrożenia procedur dotyczących identyfikowalności produktu i działań naprawczych;
  • zwiększenie odpowiedzialności platform handlowych – m.in. usuwanie niebezpiecznych ofert, kooperacja z organami nadzoru;
  • określone wymogi dotyczące szybkiego reagowania na zagrożenia – np. procedury wycofania produktu z rynku;
  • nowe wymagania dotyczące oznaczenia produktów i udostępniania informacji – etykiety, instrukcje, dane kontaktowe;
  • nowe obowiązki dla sprzedawców online – m.in. podanie wszystkich informacji umożliwiających zidentyfikowanie produktu, podanie wszelkich ostrzeżeń i informacji na temat bezpieczeństwa, podanie wszystkich danych na temat producenta.

Jak GPSR wpływa na sklepy internetowe?

Przedsiębiorcy, którzy prowadza sklepy internetowe, muszą podjąć określone działania, żeby wprowadzić nowe przepisy związane z bezpieczeństwem produktów. Przede wszystkim GPSR zwiększa odpowiedzialność za sprzedawane produkty – najważniejsze wydaje się, iż odpowiedzialność nie spoczywa np. tylko na producencie albo dystrybutorze, ale rozkłada się ona na wszystkie gałęzie drzewa handlowego e-commerce (od producenta po pojedynczy sklep e-commerce). Możliwe wydaje się, iż sklepy internetowe będą musiały zwiększyć koszty poprzez zatrudnienie dodatkowych specjalistów za dostosowanie systemów IT, a przede wszystkim przedsiębiorcy powinni dokonać stosownego audytu prawnego, który pomógłby zaadaptować firmę do aktualnych przepisów.

Konieczne zatem będzie wdrożenie nowych procedur bezpieczeństwa i identyfikowalności towarów, edukacja pracowników oraz dostawców sprzedawanych towarów w zakresie przepisów GPSR oraz przegląd swojej oferty i odnalezienie produktów objętych nowym rozporządzeniem.

Jakie kary są przewidziane za nieprzestrzeganie przepisów GPSR?

Rozporządzenie GPSR zawiera propozycje sankcji, które mogą oczywiście zostanie zmodyfikowane na większe w ustawie krajowej. Zgodnie z art. 44 GPSR ustanowione kary mają być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.

Przykładowe kary, przewidziane w polskim projekcie ustawy o nadzorze nad ogólnym bezpieczeństwem produktów, są następujące:

  • w wypadku, gdy producent i importer wprowadzą produkt wbrew wspominanemu art. 5 rozporządzenia GPSR, będą podlegać administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 1 mln zł;
  • w wypadku braku spełnienia przez producenta art. 9 ust. 2, 5 i 6 przewidziana kara wyniesie do 100 tys. zł (np. brak przeprowadzonej analizy ryzyka i wprowadzenia dokumentacji technicznej przed wprowadzeniem produktu);
  • w wypadku, gdy podmiot gospodarczy, czyli przykładowy sklep e-commerce, nie wykona obowiązków z art. 19 GPSR (nowe obowiązki sprzedawców online) zapłaci karę do 500 tys. zł;
  • w wypadku, gdy dystrybutor udostępni na rynku produkt wbrew art. 5, czyli ogólnemu wymaganiu bezpieczeństwa, zostanie według projektu ukarany grzywną w wysokości do 500 tys. zł.

Projekt ustawy jest procedowany przez Radę Ministrów, a planowany termin jego przyjęcia to II kwartał 2025 r.

Rozporządzenie GPSR nie ma być jedynie środkiem odstraszającym nieuczciwy handel. Stanowi on szansę na zbudowanie relacji z klientami opartej na zaufaniu poprzez oferowanie bezpiecznych towarów i tak należy przede wszystkim podchodzić do rozporządzenia 2023/988.

Żródło: https://paluckiszkutnik.pl/

/Artykuł sponsorowany/

Idź do oryginalnego materiału