Rondo: najbezpieczniejszy typ skrzyżowania, który inżynierowie ruchu nienawidzą

1 godzina temu

Ronda to jedno z najbardziej kontrowersyjnych rozwiązań w urbanistyce, mimo iż dane statystyczne niezbicie potwierdzają ich skuteczność w redukcji wypadków. Paradoksalnie, ten typ skrzyżowania może uratować dziesiątki tysięcy żyć rocznie, a jednak wzbudza sprzeciw zarówno inżynierów ruchu, jak i planistów miejskich.

Do lat 90. i początku XXI wieku środowisko inżynierów transportu było głęboko przekonane, iż ronda to rozwiązanie nieefektywne i niebezpieczne. Każde rozwiązanie spowalniające pojazdy uznawano za niekorzystne. Z kolei planiści miejscy zaczęli je promować ze względu na efekt uspokajania ruchu i proekologiczny charakter. Liczne studia zaczęły dowodzić, iż ronda znacząco obniżają prędkość pojazdów, zmniejszają liczbę wypadków i zwiększają bezpieczeństwo pieszych. Paradoksalnie, gdy inżynierowie zaczęli popierać ronda, planiści przeszli do sceptycyzmu.

Dane nie pozostawiają: ronda to najbezpieczniejszy typ skrzyżowania. Według Federalnej Administracji Autostrad USA (FHWA) ronda redukują poważne wypadki choćby o 82 proc. w porównaniu ze skrzyżowaniami tradycyjnymi. Badanie Insurance Institute for Highway Safety wykazało 39-proc. spadek wszystkich wypadków, 76-proc. redukcję wypadków z obrażeniami oraz 90-proc. redukcję wypadków śmiertelnych. Według szacunków przekształcenie zaledwie 10 proc. wszystkich skrzyżowań sygnalizowanych w Stanach na ronda mogłoby zapobiec około 51 tys. wypadków rocznie – w tym około 231 wypadkom śmiertelnym.

Bezpieczeństwo rond wynika z ich geometrii. Eliminują one najbardziej niebezpieczne typy kolizji – zderzenia pod kątem prostym i zderzenia czołowe. Zmuszają kierowców do zwolnienia, co daje im więcej czasu w reakcję i zmniejsza dotkliwość wypadków. Piesi są również bezpieczniejsi – ronda są o 30 proc. bezpieczniejsze dla nich niż światła. Muszą przekraczać tylko jeden kierunek ruchu na raz, a trajektorie pojazdów są bardziej przewidywalne oraz wolniejsze w punktach wjazdu i wyjazdu. Mimo jednoznacznych danych, ronda pozostają kontrowersyjne. Większość ludzi początkowo sprzeciwia się zastąpieniu tradycyjnych form skrzyżowań rondem. Poza bezpieczeństwem ronda są bardziej efektywne niż sygnalizacja świetlna. Pojazdy mogą je opuszczać bez czekania na światłach, co prowadzi do zwiększonej efektywności paliwowej i skróconych czasów dojazdów. Każde rondo pozwala również zaoszczędzić około 5000 dolarów rocznie na rachunkach za energię elektryczną.

/Fot: Eduard Delputte on Unsplash//

Idź do oryginalnego materiału