Rok 2025: Sondażowa fikcja United Surveys trwa w najlepsze, a dziennikarze wciąż traktują ludzi jak idiotów

1 dzień temu
Zdjęcie: Rok 2025: Sondażowa fikcja United Surveys trwa w najlepsze, a dziennikarze wciąż traktują ludzi jak idiotów


Mamy rok 2025, a w polskim krajobrazie medialnym wciąż królują te same zagrywki, które powinny już dawno trafić do muzeum propagandy. Co tydzień na czołówkach portali: „Nowy sondaż! Kto wygrywa wybory?”, a pod spodem – znane nazwiska, te same firmy badawcze i ten sam brak przejrzystości. Tym razem znów wraca temat „sondaży” zleconych przez redakcję Dumy – tym razem na finiszu kampanii prezydenckiej, co do sekundy skoordynowanych z próbą osłabienia Rafała Trzaskowskiego.

Nie od dziś wiadomo, iż IBRiS i United Survey to instytucje, które działają bardziej jak agencje PR niż niezależne ośrodki badawcze. Nie posiadają żadnych certyfikatów niezależności, brak informacji o metodologii, nieznane są próbki, narzędzia, sposób doboru respondentów. A jednak – raz po raz są cytowane przez największe redakcje w kraju, a ich wykresy, słupki i „nastroje społeczne” stają się paliwem dla medialnych analiz, które bardziej przypominają horoskopy niż naukę.

To nie pierwszy raz, gdy ostrzegano: nie podawajcie dalej „badań” Dumy, bo każdy cytat, każda wzmianka, każda analiza oparta na tych danych legitymizuje całą tę fasadę. Duma nie potrzebuje już własnej wiarygodności – pożycza ją od innych. A potem, w kluczowym momencie kampanii, wyciąga „najnowsze dane

Idź do oryginalnego materiału