W ostatnich latach Chiny dynamicznie rozwijają technologię autonomicznych pojazdów, w tym robotaksówek. Firmy takie jak Baidu (Apollo), Pony.ai, AutoX czy SAIC Motor intensywnie inwestują w badania i rozwój, a także stopniowo wprowadzają swoje usługi na rynek. Rozwój ten jest częścią większego trendu automatyzacji, który obiecuje zwiększenie efektywności transportu i obniżenie jego kosztów. Jednak przy wszystkich zaletach technologii autonomicznych rodzą się pytania o ich wpływ społeczny, w tym potencjalne skutki dla milionów ludzi pracujących w sektorze transportowym.
Liderzy rozwoju robotaksówek w Chinach
- Baidu Apollo oferuje już komercyjne przejazdy w wybranych miastach, takich jak Wuhan czy Pekin, przyciągając pasażerów niskimi cenami i łatwym dostępem.
- Pony.ai, wspierana przez Toyotę, prowadzi testy w różnych chińskich miastach i planuje zwiększyć swoją flotę do ponad 1000 pojazdów w najbliższych latach.
- AutoX, działająca również na rynkach międzynarodowych, koncentruje się na rozwoju w pełni autonomicznych pojazdów bez kierowców na pokładzie.
- SAIC Motor, jako duży producent pojazdów, przygotowuje się do wdrożenia komercyjnych usług, w tej chwili będąc na etapie zaawansowanych testów.
Chiny, jako lider technologii autonomicznych, wspierają te inicjatywy, widząc w nich klucz do przyszłości transportu miejskiego.
Społeczny wpływ robotaksówek
Dlaczego robotaksówki wywołują tak duże zmiany społeczne?
Automatyzacja transportu różni się od wcześniejszych rewolucji przemysłowych, takich jak mechanizacja rolnictwa czy pojawienie się taśm produkcyjnych. Tym razem automatyzacja nie zastępuje jedynie fizycznej pracy, ale także funkcje poznawcze i decyzyjne, takie jak nawigacja i reakcja na dynamiczne warunki ruchu. To oznacza, iż zawody wymagające doświadczenia i umiejętności, takie jak kierowcy taksówek, kurierzy czy kierowcy ciężarówek, mogą zostać całkowicie wyeliminowane. Według danych, tylko w Chinach w branży transportu pracuje około 20 milionów osób, które mogą zostać bez pracy.
Główne wyzwania społeczne:
- Utrata miejsc pracy
Praca kierowców to często stabilne źródło dochodu dla osób o niższych kwalifikacjach. Automatyzacja stawia ich w trudnej sytuacji, pozbawiając możliwości utrzymania rodziny. - Polaryzacja rynku pracy
Automatyzacja sprzyja wzrostowi zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowanych specjalistów w dziedzinach takich jak programowanie czy zarządzanie danymi, co prowadzi do jeszcze większych nierówności społecznych. - Zaufanie społeczne i akceptacja technologii
Wypadki związane z autonomicznymi pojazdami, takie jak nieudane manewry czy błędy algorytmów, budzą obawy wśród użytkowników i prowadzą do oporu wobec nowych technologii.
Rozwiązania dla osób tracących pracę
- Programy przekwalifikowania zawodowego
Rządy i firmy technologiczne powinny inwestować w edukację i szkolenia dla osób tracących pracę w wyniku automatyzacji. Przekwalifikowanie na zawody związane z obsługą technologii autonomicznych może pomóc zmniejszyć skalę problemu. - Wsparcie finansowe
Tymczasowe zasiłki dla osób, które straciły pracę, mogą złagodzić skutki automatyzacji. Programy takie jak dochód podstawowy mogłyby pomóc w stabilizacji sytuacji ekonomicznej. - Tworzenie nowych miejsc pracy
Rozwój infrastruktury dla robotaksówek, takich jak stacje ładowania czy centra zarządzania flotą, może wygenerować nowe możliwości zatrudnienia.
Regulacje prawne a odpowiedzialność rynku
Rozwój robotaksówek powinien stawiać przed decydentami dylemat: czy regulacje prawne powinny kontrolować firmy i chronić pracowników, czy też należy pozostawić ten proces mechanizmom rynkowym? W historii rewolucji przemysłowych brak interwencji często prowadził do znacznych nierówności i społecznych napięć.
- Rola rządu
Rządy mogą wprowadzać regulacje, które będą wymagały od firm tworzenia funduszy na przekwalifikowanie pracowników lub wspierania ich w inny sposób. Ponadto należy zadbać o odpowiedzialność technologiczną i bezpieczeństwo użytkowników. - Etyka firm technologicznych
Przedsiębiorstwa muszą przyjąć odpowiedzialność za wpływ swoich technologii na społeczeństwo, np. inwestując w edukację czy wspierając rozwój lokalnych społeczności.
Czy robotaksówki są przyszłością?
Robotaksówki mają potencjał, by zrewolucjonizować transport, czyniąc go bardziej dostępnym, ekologicznym i efektywnym. Jednak ich rozwój nie może odbywać się kosztem społeczeństwa. Kluczem do sukcesu będzie znalezienie równowagi między technologią, rynkiem pracy i interesem społecznym. Zrozumienie i rozwiązanie tych problemów już teraz może zapobiec poważnym kryzysom w przyszłości.
Leszek B. Ślazyk
e-mail: [email protected]
© www.chiny24.com