Grupa posłów złożyła do Ministerstwa Infrastruktury interpelację, w której postuluje usunięcie placu manewrowego z kursów i egzaminów na prawo jazdy. Jak argumentują tę kontrowersyjną zmianę?
Czy egzamin na prawo jazdy bez placu manewrowego to dobry pomysł?
Zdaniem parlamentarzystów, ćwiczenia na placu manewrowym nie są niezbędne, co potwierdzają również unijne regulacje obowiązujące w wielu krajach Europy. w tej chwili polscy kursanci muszą wykazać się umiejętnościami takimi jak:
- jazda po łuku przodem i tyłem,
- zatrzymanie w wyznaczonym miejscu,
- ruszanie na wzniesieniu.
Posłowie uważają, iż te elementy pochodzą jeszcze z lat 60., gdy ruch drogowy był znacznie mniejszy. Ich zdaniem plac manewrowy sprawdza jedynie wyuczone schematy, nie przygotowując przyszłych kierowców do realnych sytuacji na drodze. Proponują, by zamiast ćwiczeń na placu zwiększyć nacisk na jazdę w ruchu ulicznym.
30% kandydatów oblewa egzamin już na placu
Autorzy interpelacji wskazują, iż aż 30% kandydatów nie wyjeżdża choćby poza teren ośrodka egzaminacyjnego, ponieważ nie zdaje egzaminu na placu manewrowym. Powołują się przy tym na badania Międzynarodowej Komisji ds. Szkolenia i Egzaminowania na Prawo Jazdy (CIECA), które dowodzą, iż ćwiczenia w sztucznych warunkach nie przekładają się na poprawę bezpieczeństwa drogowego.
Więcej godzin szkolenia dla młodych kierowców?
Propozycje zmian dotyczą nie tylko samego egzaminu, ale również całego procesu szkolenia. Instytut Transportu Samochodowego (ITS) zaproponował wydłużenie okresu nauki jazdy.
– Chodzi o możliwość wcześniejszego rozpoczęcia nauki pod opieką osoby towarzyszącej – mówi Mikołaj Krupiński z ITS. – Dzięki temu młodzi kierowcy mogliby przez dwa lata zdobywać doświadczenie w bezpiecznych warunkach, zanim przystąpią do adekwatnego kursu. Obecne 30 godzin szkolenia to za mało, by przygotować się na wszystkie sytuacje na drodze.
Młodzi kierowcy najczęściej powodują wypadki
Statystyki Komendy Głównej Policji potwierdzają, iż najmłodsi kierowcy (18–24 lata) stanowią grupę o najwyższym wskaźniku wypadkowości. W 2024 roku wyniósł on 11,79 na 10 tys. osób. Dla porównania:
- w grupie 25–39 lat – 7,22,
- wśród kierowców 40–59 lat – 5,55.
Czy proponowane zmiany poprawią bezpieczeństwo na drogach? Czekamy na decyzję Ministerstwa Infrastruktury.
More here:
Rewolucja w egzaminach na prawo jazdy? Posłowie chcą likwidacji placu manewrowego