Regulatorzy z państw bałtyckich apelują o odpowiedzialność na rynku bilansującym energii

enerad.pl 1 tydzień temu

Regulatorzy energetyczni z Litwy, Łotwy i Estonii – w tym łotewska Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK), estoński urząd ds. konkurencji oraz litewska Narodowa Rada Regulacji Energetyki – skierowali wspólny apel do uczestników rynku bilansującego moc i energię. Podkreślają w nim konieczność odpowiedzialnego i zgodnego z przepisami działania, co ma najważniejsze znaczenie dla stabilności energetycznej regionu.

Znaczenie rynku bilansującego dla bezpieczeństwa energetycznego Bałtyku

Rynek bilansujący moc i energię stanowi fundament bezpieczeństwa oraz niezawodności systemu elektroenergetycznego państw bałtyckich. Jego sprawne funkcjonowanie nabiera szczególnego znaczenia po planowanym odłączeniu Litwy, Łotwy i Estonii od rosyjskiego systemu BRELL. Od 5 lutego 2025 roku operatorzy przesyłowi tych państw wspólnie realizują zakupy rezerw częstotliwości (FCR), automatycznych rezerw odbudowy (aFRR) oraz manualnych rezerw odbudowy (mFRR) w ramach jednolitego mechanizmu aukcyjnego.

Wyzwania i regulacje rynku bilansującego

W ostatnim czasie regulatorzy odnotowali nietypowo wysokie i zmienne ceny na rynku bilansującym energii. W celu wyjaśnienia tej sytuacji przeprowadzona zostanie szczegółowa analiza ofert składanych przez uczestników rynku, pod kątem ich zgodności z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 (REMIT) dotyczącym integralności i przejrzystości rynku energii.

Rynek bilansujący moc i energię jest najważniejszy dla stabilności i bezpieczeństwa naszego systemu energetycznego. Oczekujemy, iż wszyscy uczestnicy rynku będą działać uczciwie i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Odpowiedzialność jest warunkiem zrównoważonego rozwoju rynku oraz świadczenia usług zgodnych z interesem użytkowników.

– podkreśla Alda Ozola, przewodnicząca rady SPRK.

Wymogi REMIT i konsekwencje naruszeń

Zgodnie z REMIT oraz wytycznymi Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER), oferty składane przez uczestników rynku powinny bazować na ich kosztach krańcowych i alternatywnych. Brak zaoferowania dostępnej mocy bez uzasadnionych przyczyn technicznych, regulacyjnych lub ekonomicznych, bądź oferowanie energii po cenach znacznie przekraczających koszty produkcji, może zostać uznane za naruszenie przepisów REMIT.

REMIT jednoznacznie zakazuje manipulacji rynkowych oraz prób ich dokonania, co określają punkty 2 i 3 art. 2 rozporządzenia. Regulatorzy zapowiadają stały monitoring rynku oraz przeprowadzanie dochodzeń w przypadku uzasadnionych podejrzeń o nieprawidłowości. W razie stwierdzenia naruszeń, uczestnicy rynku muszą liczyć się z sankcjami przewidzianymi w REMIT i przepisach krajowych.

Źródło: Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija

Idź do oryginalnego materiału