Raport Santander: 30% Polaków wierzy w dominację elektryków za 10 lat, ale większość stawia na spalinowe

17 godzin temu
Czas2 min

Polacy coraz częściej dostrzegają korzyści wynikające z używania samochodów elektrycznych, jednak ich entuzjazm wciąż hamują liczne bariery – wynika z raportu Santander Consumer Multirent „Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwoju”. Mimo dostrzegalnych zalet, dwie trzecie badanych (66 procent) deklaruje, iż to auta spalinowe wciąż będą dominowały na polskim rynku w perspektywie 10 lat.

Respondenci podkreślają pozytywny wpływ elektromobilności na środowisko (32 procent) oraz wzrost dostępności i jakości infrastruktury ładowania (26 procent) jako główne korzyści płynące z popularyzacji pojazdów z napędem BEV. Najczęściej wskazywaną korzyścią jest redukcja emisji spalin i poprawa jakości powietrza, na co wskazało 32 procent badanych. Drugą kluczową zaletą jest rozwój infrastruktury ładowania (26 procent), co sugeruje, iż konsumenci dostrzegają potrzebę inwestycji w gęstszą i bardziej niezawodną sieć stacji ładowania.

„Jak wynika z naszego badania, Polacy dostrzegają, iż auta elektryczne redukują emisje spalin, a co za tym idzie wpływają na poprawę jakości powietrza. To przekonanie jest silniejsze wśród kobiet (36 procent) niż wśród mężczyzn (30 procent), a także wśród najmłodszych respondentów w wieku 18-29 lat (41 procent). Pomimo tego, polscy kierowcy przez cały czas częściej kupują samochody z napędem spalinowym”, mówi Piotr Półtorzycki, członek zarządu Santander Consumer Multirent.

Uczestnicy badania zwrócili uwagę na to, iż dzięki użytkowaniu aut elektrycznych zwiększy się ich dostępność w różnych segmentach cenowych (22 procent). Niemal jedna piąta (19 procent) ankietowanych uważa, iż popularyzacja elektryków spowoduje zwiększenie świadomości ekologicznej społeczeństwa. Polacy nie wykluczają także, iż większy wybór wśród pojazdów BEV przełoży się na niższe koszty eksploatacji i serwisowania – wskazało tak 16 procent osób. Jednak ponad jedna czwarta (27 procent) Polaków nie dostrzega żadnych korzyści związanych z przejściem na elektromobilność.

Badanie pokazuje, iż 66 procent ankietowanych uważa, iż auta elektryczne nie wyprą spalinowych, z czego 26 procent jest tego całkowicie pewnych. Z drugiej strony 28 procent respondentów zadeklarowało, iż elektryki staną się bardziej popularne na polskim rynku. Najwięcej optymizmu wykazują najmłodsi ankietowani w wieku 18-29 lat (33 procent), osoby w wieku 40-49 lat (37 procent) oraz mieszkańcy dużych miast powyżej 250 tysięcy mieszkańców (35 procent).

Do nabycia pojazdów z silnikiem elektrycznym mogłyby przekonać Polaków bezpośrednie dopłaty – wskazało tak 42 procent respondentów. Dla kolejnych 24 procent takim czynnikiem byłaby obniżona akcyza, czyli niższa cena za sam samochód. Innymi zachęcającymi aspektami są zwolnienie z opłat za rejestrację i ubezpieczenie (17 procent) oraz preferencyjny kredyt lub leasing i zwolnienie z opłat za parkowanie w strefach miejskich (po 15 procent). Jednak aż 30 procent Polaków deklaruje, iż nic nie zachęciłoby ich do kupna auta z napędem w pełni elektrycznym.

W kwestii preferencyjnego kredytu lub leasingu jedna trzecia (33 procent) byłaby skłonna do rozważenia takiej okazji. Z kolei ponad połowa ankietowanych (53 procent) stwierdziła, iż wsparcie finansowe nie wystarczyłoby, aby przekonać ich do nabycia takiego pojazdu.

„Elektromobilność w Polsce się rozwija, a nasze badanie pokazuje, iż Polacy są zainteresowani odpowiednim wsparciem finansowym przy potencjalnym zakupie auta elektrycznego. W Santander Consumer Multirent oferujemy rozwiązania finansowe dostosowane do potrzeb klientów, którzy rozważają zakup samochodu elektrycznego”, podkreśla Piotr Półtorzycki.

Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 24 stycznia – 3 lutego 2025 roku na próbie 1000 dorosłych osób posiadających samochód, metodą telefonicznych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).

Wyniki raportu pokazują, iż rozwój elektromobilności w Polsce wymaga kompleksowego podejścia obejmującego dalszą rozbudowę infrastruktury ładowania, obniżenie kosztów pojazdów oraz efektywną edukację na temat realnych zalet samochodów elektrycznych. Szczególnie istotne jest przekonanie starszych grup wiekowych oraz mieszkańców mniejszych miejscowości, którzy wykazują większy sceptycyzm wobec technologii elektrycznych. Wsparcie finansowe w postaci dopłat i preferencyjnych form finansowania może okazać się najważniejsze dla przyspieszenia transformacji polskiego rynku motoryzacyjnego w kierunku zrównoważonej mobilności.

Idź do oryginalnego materiału