Nowe dane rozwiewają mity o bezpieczeństwie EV
Samochody elektryczne w Polsce są mniej narażone na pożary niż pojazdy spalinowe – wynika z najnowszego Raportu Bezpieczeństwa Pożarowego EV opracowanego przez PSNM, Państwową Straż Pożarną (PSP) oraz F5A New Mobility Research and Consulting. Wskaźnik pożarów na 1000 pojazdów wynosi 0,372 dla pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV) i 0,424 dla samochodów spalinowych. Oznacza to, iż auta z silnikami spalinowymi są o 14% bardziej narażone na pożar niż „elektryki”.

Ile pożarów pojazdów elektrycznych odnotowano w Polsce?
W 2024 roku w Polsce doszło do 30 pożarów samochodów elektrycznych, co stanowi 0,31% wszystkich pożarów pojazdów. W tym samym czasie zgłoszono aż 9 487 pożarów samochodów spalinowych (PB, ON, LPG), co oznacza, iż odpowiadały one za 98,85% wszystkich zdarzeń.
Łączne dane z lat 2020-2024 pokazują jeszcze większą skalę różnicy:
- 64 pożary samochodów elektrycznych,
- 46 197 pożarów pojazdów spalinowych.
Oznacza to, iż liczba pożarów samochodów spalinowych była ponad 720 razy większa niż elektrycznych. Innymi słowy, zwiększone ryzyko pożarowe BEV jest mitem, podobnie jak np. zwiększone ryzyko pożarów związane z fotowoltaiką.

Jakie są przyczyny pożarów samochodów elektrycznych?
Raport zawiera także analizę przyczyn pożarów BEV:
- 67% przypadków – inne lub nieznane powody,
- 20% – awarie i usterki techniczne,
- 10% – wypadki drogowe,
- 3% – podpalenia.
Dodatkowo w 53% przypadków doszło do pożaru akumulatora trakcyjnego, w 20% nie, a w 27% przypadków nie udało się ustalić dokładnej przyczyny.
Czy gaszenie pożarów EV jest bardziej skomplikowane?
Jednym z mitów dotyczących samochodów elektrycznych jest przekonanie, iż ich gaszenie jest wyjątkowo trudne i długotrwałe. Jak wyjaśnia st. bryg. Tomasz Jonio z Komendy Głównej PSP:
„Z każdym rokiem przybywa dla Państwowej Straży Pożarnej zdarzeń związanych z pojazdami o napędzie elektrycznym oraz hybrydowym. Nie jest to jednak nic dziwnego, gdyż z każdym rokiem przybywa pojazdów o takim napędzie na polskich drogach. Pożary oraz inne zdarzenia (wypadki, kolizje) z udziałem pojazdów o nowoczesnych napędach i konstrukcjach to kolejne wyzwania dla ratowników, ale jesteśmy na to przygotowani. Sposób postępowania z BEV i HEV określają zaktualizowane w maju 2023 r. „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym”. Czas działania przy zdarzeniach z pojazdami o nowoczesnych napędach elektrycznych jest faktycznie dłuższy, bo zawiera kontrolę temperatury akumulatorów, ale już same działania stricte gaśnicze zasadniczo nie różnią się dla pojazdów o napędach spalinowych oraz tych o napędzie w pełni elektrycznym.”
Średni czas interwencji (gaszenie, chłodzenie, zabezpieczanie) w przypadku pożarów BEV wynosi 4 godziny i 10 minut.
Pojazdy wodorowe – zerowe ryzyko pożaru?
Raport zawiera także dane dotyczące bezpieczeństwa pojazdów wodorowych (FCEV). W analizowanym okresie nie odnotowano ani jednego pożaru samochodu napędzanego wodorem. Oznacza to, iż na ten moment jest to najbezpieczniejsza technologia napędu pod względem ryzyka pożaru.
Pierwszy taki raport w Europie
„Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV” to pierwsze tego typu opracowanie w Europie, które dostarcza rzetelnych danych na temat pożarów pojazdów elektrycznych, hybrydowych i spalinowych. Publikowany raz na kwartał raport jest wynikiem współpracy PSNM, PSP oraz F5A New Mobility Research and Consulting.
Jak podkreśla Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSNM:
„Przygotowany raport stanowi kontynuację działań PSNM na rzecz pogłębiania świadomości branżowej i społecznej, jak też edukacji m.in. wspólnot i spółdzielni w zakresie dezinformacji (mitów) dotyczących elektromobilności.”
W ramach tych działań PSNM, PSP oraz Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej (CNBOP-PIB) opracowały także „Wytyczne w zakresie ochrony przeciwpożarowej w garażach w obiektach budowlanych, przeznaczonych do ładowania samochodów elektrycznych oraz hybrydowych plug-in”. Dokument ten zawiera zbiór dobrych praktyk dotyczących projektowania instalacji elektrycznych oraz zapewnienia optymalnych warunków ochrony przeciwpożarowej.