Radni za likwidacją straży miejskiej

2 godzin temu

Wprawdzie dyskusja o planach likwidacji Straży Miejskiej trwa od paru miesięcy, ale formalnie dopiero podczas styczniowej sesji zapadła decyzja o rozpoczęciu procesu likwidacji SM.

Pod koniec 2024 roku radni Rady Miejskiej Gminy Lubomierz wyrazili wolę likwidacji Straży Miejskiej. Kluczowym argumentem za takim krokiem były oszczędności finansowe oraz ograniczona efektywność jednoosobowego zespołu strażnika miejskiego.

Jak wskazuje Przewodniczący Rady Miejskiej Gminy Lubomierz, Marek Ciereszko:

Uzasadnieniem tego wniosku są względy ekonomiczne, ale też efektywność działań jednego pracownika. Niestety, nie stać nas na zatrudnienie jeszcze jednego strażnika miejskiego. Już dzisiaj wydajemy na Straż Miejską 160 tysięcy złotych rocznie. Gdzie przy zatrudnieniu jeszcze jednej osoby ta kwota znacząco by wzrosła.

Pierwszym poważnym krokiem w kierunku likwidacji Straży Miejskiej było grudniowe posiedzenie komisji, podczas którego radni wypracowali stosowny wniosek.

Wypracowany przez radnych Rady Miejskiej Gminy Lubomierz podczas posiedzenia wspólnego komisji wniosek o likwidację straży miejskiej, został przekazany do Burmistrza Gminy i Miasta Lubomierz podczas sesji w dniu 19 grudnia 2024 r. – wskazuje Burmistrz Mariusz Warowy.

Następnie wniosek ten został zaprezentowany na grudniowym posiedzeniu rady. Jego przyjęcie wydawało się być formalnością i ostatecznie został on przegłosowany stosunkiem głosów: 9 za, 2 przeciw, 1 wstrzymujący.

Likwidacja Straży Miejskiej wymaga szeregu formalności, w tym zasięgnięcia opinii odpowiednich organów.

– Na dzień dzisiejszy do likwidacji Straży Miejskiej pozostało długa droga proceduralna. Teraz Gmina Lubomierz musi wystąpić po odpowiednie opinie. Ustawowy obowiązek wystąpienia z wnioskiem o wyrażenie opinii przez adekwatnego miejscowo komendanta wojewódzkiego (stołecznego) policji o zamiarze likwidacji straży gminnej (miejskiej) wynika z dyspozycji przepisu art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych, zgodnie z którym: „Rada gminy może rozwiązać straż po zasięgnięciu opinii adekwatnego terytorialnie komendanta wojewódzkiego (Stołecznego) Policji, o czym zawiadamia wojewodę”. Dopiero po spełnieniu wszystkich wymogów, zostanie przygotowany projekt uchwały likwidacyjnej i odbędzie się głosowanie podczas Sesji Rady Miejskiej Gminy Lubomierz. – przypomina Marek Ciereszko.

Taką uchwałę o w sprawie zasięgnięcia opinii Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu radni podjęli w ubiegłym tygodniu. Burmistrz Mariusz Warowy potwierdza:

Działając w oparciu o przepisy ustawy o strażach gminnych, w związku z zamiarem rozwiązania Straży Miejskiej w Lubomierzu, Rada Miejska Gminy Lubomierz w dniu 30 stycznia 2025 r. podjęła uchwałę w sprawie zasięgnięcia opinii Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu.

Burmistrz Gminy i Miasta Lubomierz podkreśla, iż decyzja ostateczna nie pozostało przesądzona:

– Biorąc pod uwagę powyższe, zarówno wniosek Radnych jak i podjęta uchwała w sprawie zasięgnięcia opinii Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu są rozpoczęciem procedury likwidacji straży. Dopiero po uzyskaniu opinii będzie podjęta uchwała o likwidacji, co oczywiście nie jest do końca przesądzone.

Decyzja o likwidacji Straży Miejskiej budzi pytania o przyszłe funkcjonowanie gminy w zakresie utrzymania porządku i bezpieczeństwa.

– jeżeli chodzi o przyszłe funkcjonowanie urzędu po likwidacji straży miejskiej informuję, iż zadania strażnika z zakresu utrzymania porządku i czystości w gminie czy z zakresu ochrony środowiska przekazane zostaną pracownikom z referatu technicznego. W zakresie zapewnienia bezpieczeństwa Mieszkańców, będę starał się w porozumieniu z Komendantem Policji w Lwówku Śląskim o wyznaczanie dodatkowych patroli policji. – zapewnia Burmistrz.

Idź do oryginalnego materiału