PVPI Business – wskaźnik PV Profitability Index Business grudzień 2022

davinci.pl 1 rok temu
Zdjęcie: pvpi grudzien


Fotowoltaika zwróci się firmie już w 2,4 roku!

Wskaźnik PVPI Business obrazuje, jak gwałtownie zwraca się instalacja fotowoltaiczna o mocy 50 kWp, z której wyprodukowana energia rozliczana jest na zasadach prosumenckich. Opiera się na publikowanej od 6 miesięcy Miesięcznej Rynkowej Ceny Energii (RCEm).

Wskaźnik PVPI Business obliczony na podstawie cen listopadowych wskazuje, iż instalacja fotowoltaiczna dla firm może zwrócić się już w 2,38 roku. Przewidywana stopa zwrotu takiej inwestycji jest na poziomie 42%. Tak korzystnej sytuacji dla przedsiębiorców jeszcze nie było!

Co wpływa na szybki zwrot inwestycji w PV? W porównaniu do października, kiedy to nastąpiła korekta cen, w listopadzie Rynkowa Miesięczna Cena Energii wzrosła o 126,7 zł do poziomu 703,81 zł za MWh, co daje wzrost o 22,1 % miesiąc do miesiąca.

W roku 2023 największy wpływ na zwrot inwestycji z instalacji fotowoltaicznej będą miały ceny energii, a adekwatnie efekty ustawy zamrażającej ceny na poziomie 785 zł/MWH dla małych i średnich przedsiębiorców. Aktualne stawki taryfowe u czterech największych graczy na rynku kształtują się od 2000 zł do choćby 3000 zł netto i jest to poziom kilkukrotnie wyższy od kwoty zamrożenia.

Należy pamiętać iż poziom 785 zł/MWh to wciąż bardzo wysoka cena, a instalacja – przy założeniu, iż cena 785 zł utrzymałaby się przez kolejne lata – zwróciłaby się w ciągu ok.pięciu lat – wyjaśnia Krzysztof Lalik, Dyrektor ds. Sprzedaży i Rozwoju Biznesu w Da Vinci Green Energy. Interwencja państwa na rynku energetycznym to bardzo duże obciążenie dla budżetu oraz firm energetycznych, dlatego z dużym prawdopodobieństwem należy przewidywać , iż takie wsparcie nie będzie możliwe w kolejnych latach.

Zamrożenie cen nie powinno być powodem odkładania inwestycji w instalację w OZE. Regulacyjne obniżenie stawek za energię elektryczną nie rozwiązuje problemu, a jedynie odsuwa go w czasie, wprowadzając na rynku energetycznym dużą nieprzewidywalność i niepewność.

Sprzedawcy energii muszą w krótkiej perspektywie przystosować systemy bilingowe do zamrożenia cen, a wiele kwestii z nimi związanych wciąż jest niewyjaśnionych. Dodatkowo na sprzedawców spadł obowiązek zbierania oświadczeń od klientów i ich weryfikacji.

Analizując perspektywy kosztowe w firmach na najbliższe lata, dobrze gdyby jak najszybciej rozważyły one inwestycję w fotowoltaikę. Instalacja PV to przy obecnej technologii ok. 30 lat produkcji czystego, bezpiecznego prądu. To z kolei pozwala na częściowe uniezależnienie się od wahań cen energii, tak w ostatnich miesiącach dotkliwych w funkcjonowaniu przedsiębiorstw.

Wysoka autokonsumpcja zdecydowanie zwiększa jej opłacalność w każdym przedsiębiorstwie, niezależnie od branży. Eksperci są dość zgodni co do tego, iż im więcej wyprodukowanej energii zostanie zużyte na potrzeby własne, tym szybciej zwrócą się wydatki na inwestycje.

Jakie są podstawowe metody optymalizacji wykorzystania fotowoltaiki w firmach? Przede wszystkim dopasowanie procesów i rytmu dobowego w zakładzie do produkcji prądu przez panele PV, czyli jak największe zoptymalizowanie bieżącego wykorzystywania energii.

Przed decyzją o założeniu paneli fotowoltaicznych najważniejsze jest także określenie profilu energetycznego firmy, aby jak najoptymalniej dobrać wielkość instalacji.

Kalkulacje stopy zwrotu

Wskaźnik zwrotu inwestycji energii rozliczana na zasadach net-billingu

(ceny energii obejmują koszty zakupu i dystrybucji obowiązujące w roku 2022 (ceny taryfowe Tauron), oraz auto konsumpcję na poziomie 50%)

Idź do oryginalnego materiału