Jako pierwszy puszki wykorzystał browar Gottfried Krueger, który wprowadził na rynek partię 2 tys. piw w trzyczęściowych puszkach stalowych, które współcześnie kojarzyłyby się raczej z puszkami do żywności.
Zaczęło się w USA
Puszka napojowa narodziła się 24 stycznia 1935 r. w Newark w stanie New Jersey. W Europie, a konkretnie w Walii, piwa w puszkach pojawiły się rok później, a już w 1937 r. w Wielkiej Brytanii funkcjonowały 23 browary, które oferowały łącznie 40 różnych marek piwa w puszkach.
Pierwszą całkowicie aluminiową dwuczęściową puszkę wprowadzono w 1964 r., a 11 lat później pojawiło się rozwiązanie stosowane do dzisiaj – trwałe połączenie kluczyka (czasem nazywanego błędnie zawleczką) z wieczkiem, bez potrzeby całkowitego odrywania w czasie otwierania. Wcześniej do otwarcia puszki konieczne były narzędzia. Kolejna dekada i 1986 r., to przełom dla wielbicieli piwa z azotem – właśnie wtedy pierwsze linie rozlewnicze pozwoliły na zastosowanie “nitro”. Natomiast opakowania “embosowane”, czyli posiadające wyczuwalne w dotyku tłoczenia, weszły na rynek w 1998 r.
Bezustannie realizowane są prace badawczo-rozwojowe nad kolejnymi innowacjami, ale najważniejszym współczesnym trendem jest odchodzenie od stali na rzecz aluminium. Z tego metalu w tej chwili wykonywanych jest blisko 90% wszystkich wytwarzanych na świecie puszek do napojów, a od połowy 2024 r. 100% tych produkowanych w Polsce.
Dołączył cały świat
– W 2025 r. obchodzimy 90-lecie powstania puszek napojowych, a także, jako polska branża opakowaniowa, przygotowujemy się na inaugurację systemu kaucyjnego obejmującego wybrane opakowania, w tym właśnie puszki do napojów – podkreśla Jacek Wodzisławski, prezes fundacji RECAL.
Wodzisławski dodaje, iż z tej okazji Fundacja RECAL planuje kontynuować swoje prowadzone już od 30 lat działania edukacyjne i promujące recykling opakowań aluminiowych. W tym roku zamierza skupić się na zmianie nawyków Polaków związanych z formą zwracanych puszek.
– Do tej pory zachęcano konsumentów do zgniatania opakowań w celu oszczędności miejsca w pojemnikach na odpady. Jednak już niedługo zwrot kaucji na puszki będzie możliwy pod warunkiem, iż opakowanie będzie niezgniecione. Potrzebna jest więc kampania informująca Polaków o tym aspekcie systemu kaucyjnego – kontynuuje prezes fundacji RECAL.
Recykling na coraz większą skalę
Dla Fundacji na rzecz Odzysku Opakowań Aluminiowych RECAL ten rok jest szczególnie istotny z jeszcze jednego powodu – 30-lecia działalności tej organizacji.
Fundacja RECAL wspiera odzysk i ponowne przetworzenie aluminiowych puszek po napojach oraz innych opakowań, w których aluminium jest materiałem dominującym od 1995 r., a więc już od 30 lat. Działania prowadzone przez Fundację przyczyniły się do wzrostu poziomu recyklingu aluminiowych puszek napojowych z 2% w 1995 r. do 79% w 2021 r. Do projektów realizowanych przez organizację należy m. in. polska edycja projektu Every Can Count czyli Każda Puszka Cenna. Inicjatywa ta ma na celu popularyzowanie odpowiedzialnych zachowań związanych ze zbiórką opakowań, zwłaszcza poza domem – na przykład w biurze, ale także w przestrzeni miejskiej, podczas festiwali i wydarzeń sportowych, w szkołach i na uniwersytetach.
– W ramach projektu Każda Puszka Cenna szykujemy się do startu nowego sezonu imprez plenerowych, podczas którego nasi animatorzy wyposażeni w specjalne plecaki do zbiórki puszek będą edukować na temat zasad selektywnej zbiórki oraz adekwatności puszek napojowych, wpływających na ich zdolność do recyklingu – podkreśla Paweł Wiśnioch koordynator inicjatywy Każda Puszka Cenna.
Wiśnioch zapowiada, iż w 2025 r. informacje o kampanii będzie można odnaleźć na największych festiwalach i imprezach plenerowych w Polsce. – Animatorom towarzyszyć będą interesujące instalacje artystyczne oraz aktywności pozwalające poznać zasady systemu kaucyjnego w atrakcyjnej i angażującej formie – dodaje Paweł Wiśnioch.