W poprzednim tygodniu serce Europy biło głosami młodych ludzi. PulseZ Youth Festival przemienił Brukselę w największą w Europie młodzieżową redakcję, w której ponad sto osób z całego kontynentu współpracowało z dziennikarzami, twórcami internetowymi i decydentami, by opowiadać historie, które mają znaczenie, przeciwdziałać dezinformacji i współtworzyć narrację o przyszłości Europy.
Festiwal zgromadził początkujących dziennikarzy, influencerów i młodych liderów, którzy poprzez podcasty, artykuły, relacje wideo i media społecznościowe uczyli się, jak przekształcać swoje pomysły w przekazy inspirujące do działania i dialogu. PulseZ Youth Festival był celebracją siły młodzieżowego głosu i zaangażowanego dziennikarstwa.
Wydarzenie otworzyli inspirującymi wystąpieniami: Salvatore Nigro, dyrektor generalny JA Europe; Glenn Micallef, Komisarz ds. Sprawiedliwości Międzypokoleniowej, Młodzieży, Kultury i Sportu w Komisji Europejskiej; oraz Hervé Huot-Marchand, szef Sekcji ds. Młodzieży, Umiejętności i Rozwoju (YLS) w sektorze edukacji UNESCO.
Podczas sesji „Empowering Youth Voices on Work, Innovation and Europe’s Future” głos zabrali m.in.:
-
Riccardo Barberis, Regionalny Prezes na Europę Północną i Francję, ManpowerGroup
-
Laurence Morvan, Szef Gabinetu Dyrektora Generalnego Accenture EMEA / Przewodnicząca Rady Dyrektorów JA Europe
-
Andreea Calbeaza, Starszy Menedżer ds. Relacji z Rządem, Microsoft
-
Paola Zamboni, Młoda Ambasador Europejska, ECAS
-
Marijn Duijvestein, Oficer ds. Polityki, DG CONNECT, Komisja Europejska
Dyskusję poprowadziła Irina Ilieva, Dyrektor ds. Marketingu, Komunikacji i Polityki w JA Europe.
Centralnym punktem festiwalu była symulacja pracy w młodzieżowym newsroomie, w którym uczestnicy tworzyli materiały wideo, relacjonowali wydarzenia na żywo i współtworzyli artykuły z profesjonalistami.
Pierwszy dzień zakończyło wydarzenie JAvos, podczas którego młodzi uczestnicy stanęli na jednej scenie z decydentami, by wspólnie debatować i współtworzyć pomysły na przyszłość Europy. Wśród mówców znaleźli się m.in.: Maria Walsh (Irlandia), Michalis Hadjipantela (Cypr), Jüri Ratas (Estonia) – posłowie do Parlamentu Europejskiego;
Philipp Schulmeister, Dyrektor ds. Komunikacji Zewnętrznej, Parlament Europejski;
Chiara Riondino, Szefowa Jednostki, DG Employment, Komisja Europejska;
Patricia Perez-Gomez Delaunay, Szefowa Jednostki ds. Jakości Pracy, Warunków Zatrudnienia i Dialogu Społecznego, Komisja Europejska;
oraz przedstawiciele młodzieży: Silvan Vifian (Szwajcaria), Prezes JA Alumni Europe; Adelina Lambreva (Bułgaria), stażystka Komisji Europejskiej; Petra Massaro (Włochy), ekspertka ds. pisania, EPIS Thinktank; i Klara Jovanov (Chorwacja), twórczyni treści i podcasterka.
Gala Wręczenia Nagród i inicjatywy edukacyjne
Wieczór 5 listopada zakończyła Gala Wręczenia Nagród, podczas której uhonorowano kreatywność, współpracę i wpływ młodych liderów w sieci JA. W duchu PulseZ młodzi dziennikarze prowadzili wywiady na scenie i relacjonowali reakcje nagrodzonych, tworząc przestrzeń do dialogu międzypokoleniowego.
Podczas gali przyznano m.in.:
-
FERD’s List Awards – dla siedmiu wyjątkowych absolwentów JA, których ścieżki przedsiębiorcze są przykładem determinacji i celu;
-
UPS Teacher of the Year Award 2025, wręczoną przez Chelsea Allison, wiceprezeskę ds. HR, UPS EMEA, dla Natalii Rybak (Ukraina) za inspirujące przywództwo w edukacji;
-
TJ Bata Quality Award 2025, przyznaną organizacji JA Portugal za doskonałość w innowacji, designie i odpowiedzialności społecznej.
W skład jury weszli: Elvira Eilert Pignal (Bata Shoe Foundation), Riccardo Barberis (ManpowerGroup, JA Europe Board Member) oraz Siobhan McDonagh (UniCredit, JA Europe Board Member).
Warsztaty i edukacja medialna
Ostatniego dnia uczestnicy brali udział w warsztatach przygotowanych przez młodzież dla młodzieży, które uczyły rozpoznawania dezinformacji i tworzenia wiarygodnych treści. Młodzi Europejscy Ambasadorzy prowadzili grę symulacyjną „Disinfo Detectives”, a w Europejskim Komitecie Ekonomiczno-Społecznym uczestników przyjęła Nicoletta Merlo, Przewodnicząca Grupy Młodzieżowej EESC. Następnie odbyły się sesje „Facts Instead of Fake News” i „Make a Reel that Matters”, prowadzone przez Maxa Hillenberga z Salon5 oraz influencerów Klaudię Woźniak i Chiarę Gerngrosz.
Wszystkie materiały stworzone podczas PulseZ Youth Festival – artykuły, podcasty i treści multimedialne – będą dostępne na platformie PulseZ oraz w jej mediach społecznościowych, oferując unikalny wgląd w Europę oczami młodego pokolenia.
Festiwal odbył się w ramach projektu PulseZ, finansowanego przez Unię Europejską i koordynowanego przez JA Europe wraz z partnerami: Matrix Internet, Ciaopeople, Europejskie Media Sp., ADB-Euractiv Romania, YMCA Europe, European Dialogue oraz European Youth Press. JA Europe podziękowało także partnerom – ManpowerGroup, Delta Air Lines, Bata, FERD i UPS – za wsparcie umożliwiające realizację takich inicjatyw.
O projekcie PulseZ
PulseZ promuje europejskie wartości oczami młodych ludzi i wzmacnia głos osób w wieku 16–25 lat poprzez dziennikarstwo i tworzenie treści, oferując uczestnikom dostęp do wydarzeń, szkoleń i szerokiego audytorium w całej Europie. Projekt zakłada zaangażowanie ponad 3000 młodych twórców z ponad 20 państw UE oraz dotarcie do ponad 500 000 odbiorców.
W celu uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontakt: Anna Demiri ([email protected])

1 godzina temu













