Przyszłość motoryzacji w Europie: zeroemisyjne cele mogą uratować milion miejsc pracy

enerad.pl 1 dzień temu

Produkcja aut w UE może wrócić do poziomu sprzed lat – ale pod warunkiem

Zgodnie z nową analizą organizacji Transport & Environment (T&E), europejski sektor motoryzacyjny ma realną szansę osiągnąć roczną produkcję 16,8 mln pojazdów – poziom notowany po kryzysie finansowym 2008 roku. Kluczowym warunkiem jest utrzymanie obowiązującego celu 100% zeroemisyjnych samochodów do 2035 r. oraz równoległe wdrażanie kompleksowych polityk przemysłowych i stymulujących popyt.

W najbardziej optymistycznym scenariuszu wartość dodana (GVA) całego łańcucha wartości sektora motoryzacyjnego wzrosłaby o 11% do 2035 r. względem stanu obecnego. Liczba miejsc pracy w branży mogłaby zostać utrzymana dzięki dynamicznemu rozwojowi produkcji baterii i infrastruktury ładowania.

Baterie i ładowarki stworzą setki tysięcy nowych miejsc pracy

Badanie wskazuje, iż potencjalne straty zatrudnienia w produkcji pojazdów mogą zostać zrekompensowane przez powstanie ponad 100 tys. miejsc pracy w produkcji baterii do 2030 r. i 120 tys. w sektorze ładowania do 2035 r. Unia Europejska mogłaby osiągnąć poziom 900 GWh rocznej produkcji baterii (obecnie 187 GWh), jeżeli tylko utrzyma ambitne cele klimatyczne i wesprze inwestycje krajowe.

Sektor ładowania pojazdów elektrycznych może zwiększyć swoją wartość ekonomiczną niemal pięciokrotnie – do 79 mld euro w 2035 roku.

Brak strategii oznacza ogromne straty

Z raportu T&E wynika jednak, iż odejście od celu 2035 r. i zaniechanie polityki przemysłowej może skutkować utratą aż 1 mln miejsc pracy w całej branży i spadkiem wartości sektora o 90 mld euro. Do dwóch trzecich planowanych inwestycji w produkcję baterii mogłoby zostać anulowanych, a sektor ładowania straciłby 120 mld euro potencjalnych przychodów w ciągu dekady.

Eksperci branżowi apelują o zdecydowane działania. „To moment przełomowy – Europa nie może pozwolić sobie na zwątpienie w cel 2035 i musi wzmocnić instrumenty przemysłowe oraz wsparcie popytu” – komentuje Julia Poliscanova z T&E.

Co powinna zrobić UE?

Raport rekomenduje konkretne działania dla UE i państw członkowskich:

  • Utrzymanie celów CO2 na lata 2030–2035 w nadchodzącej rewizji regulacji oraz wdrożenie systemowego wsparcia popytu.
  • Wsparcie produkcji baterii z funduszy krajowych i unijnych, z preferencją dla komponentów pochodzących z UE.
  • Realizacja AFIR (regulacji dot. infrastruktury paliw alternatywnych), reformy rynku energii i planów modernizacji sieci.
  • Zapewnienie warunków dla godnych miejsc pracy i wymiany technologicznej w ramach inwestycji zagranicznych.

Branżowe organizacje – E-Mobility Europe, RECHARGE oraz ChargeUp Europe – popierają główne tezy raportu. Ich zdaniem sukces w transformacji e-mobilności wymaga zarówno stabilnych regulacji, jak i odwagi politycznej.

Zobacz również:
  • Europa walczy o surowce do baterii – stawką przyszłość elektromobilności
  • Licznik Elektromobilności: Rekordowe wzrosty i nowe wyzwania dla rynku e-mobility w Polsce

Źródło: Transport & Environment

Idź do oryginalnego materiału