

Kolej bliżej społeczności – pod takim hasłem w czwartek, 18 września odbyła się konferencja prasowa Ministerstwa Infrastruktury. Pojawiła się na niej nieoczekiwana, aczkolwiek interesująca zapowiedź dotycząca Chorzel.
PKP Intercity zaprezentowała właśnie plan uruchomienia kilkunastu nowych tras przebiegających przez małe i średnie miasta. Realizacja całego planu ma być możliwa dzięki nowemu taborowi – hybrydowym zespołom trakcyjnym, lokomotywom hybrydowym i klasycznym składom spalinowym.
Konferencja prasowa z udziałem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka oraz wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka odbyła się w czwartek, 18 sierpnia.
– Dotrzemy do 14 miejscowości, które dotąd nie były uwzględnione na mapie połączeń dalekobieżnych. To przełom – bo po latach przerwy wracamy do miejsc, w których pociągi pasażerskie nie zatrzymywały się od 20, 30, a choćby 40 lat – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Mapa nowych połączeń obejmie wszystkie regiony kraju. Ich uruchomienie będzie możliwe dzięki współpracy PKP Intercity z polskimi producentami taboru – stwierdził wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Siatka połączeń PKP Intercity obsługiwanych nowymi pojazdami hybrydowymi i spalinowymi została skonstruowana tak, aby zapewnić dostęp do pociągów dalekobieżnych mieszkańcom małych oraz średnich miast, w tym 14 miejscowościom, do których pociągi pasażerskie od wielu lat nie kursowały (do Łomży, Chorzel czy Wielbarka – po 30 latach).
Dla naszego powiatu istotną informacją jest, iż hybrydowe zespoły trakcyjne i składy spalinowe będą obsługiwały również trasę: Białystok – Gdynia (przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo, Łapy);
PKP Intercity ogłosiło przetarg na wypożyczenie 22 spalinowych składów, które pozwolą uruchomić pierwsze połączenie jeszcze w tym roku. Będzie to trasa Gorzów Wielkopolski – Poznań. Kolejnym, w 2026 roku, będzie połączenie z Łomży przez Ostrołękę do Warszawy.
Pozostałe połączenia będą systematycznie uruchamiane wraz z odbiorami 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych, na które w 2024 r. PKP Intercity podpisało umowę z nowosądecką firmą NEWAG.
Pierwszy nowy pojazd trafi do przewoźnika na początku 2027 r., a wszystkie zostaną przekazane przez producenta do końca drugiego kwartału 2029 r. Będą one kursowały w relacjach krajowych w ramach ekonomicznej kategorii InterCity (IC).
ren