Premierowe operacje portowe w Świnoujściu. Historyczny weekend dla terminalu LNG i Terminalu Promowego
Świnoujście ponownie udowadnia, iż jest jednym z najważniejszych portów na Bałtyku. Miniony długi weekend stał się momentem przełomowym dla polskiej infrastruktury morskiej oraz dla rozwoju nowych technologii paliwowych. W ciągu dwóch dni wykonano w mieście aż dwie operacje portowe, które odbyły się po raz pierwszy w historii. To wydarzenia, które wzmacniają pozycję Świnoujścia jako dynamicznego, rozwijającego się ośrodka morskiego i energetycznego.
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w historii Terminalu LNG w Świnoujściu
10 listopada w Terminalu LNG w Świnoujściu, zarządzanym przez Gaz System, przeprowadzono pierwszą komercyjną operację załadunku skroplonego gazu ziemnego LNG. To historyczny moment, ponieważ do tej pory terminal realizował głównie rozładunki i regazyfikację. Nowa funkcjonalność stawia Świnoujście w gronie portów zdolnych nie tylko odbierać LNG, ale także je eksportować.
Załadunek został wykonany przy nowo wybudowanym nabrzeżu drugim. Powstało ono w ramach projektu Rozbudowa części morskiej Terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu budowa nabrzeża dla statków umożliwiającego załadunek skroplonego gazu ziemnego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Projekt zrealizowano dzięki dofinansowaniu z instrumentu CEF 2014 2020 w wysokości 27,88 mln złotych. Inwestycja znacząco zwiększa możliwości operacyjne terminalu oraz wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne Polski.
Pierwsze w Polsce bunkrowanie promu LNG w systemie burta do burty
Kolejny dzień przyniósł drugie historyczne wydarzenie. 11 listopada w Terminalu Promowym w Świnoujściu po raz pierwszy w Polsce przeprowadzono bunkrowanie promu o napędzie LNG w relacji burta do burty. Prom Peter Pan należący do armatora TT Line został zatankowany z bunkierki Avenir Ascencion paliwem LNG dostarczonym przez ORLEN.
To operacja wyjątkowa, ponieważ do tej pory bunkrowanie na wodzie w polskich portach dotyczyło tradycyjnych paliw. Tym razem jednak zastosowano paliwo znacznie bardziej przyjazne dla środowiska. LNG jest uważane za jedno z najczystszych paliw dla żeglugi i stanowi istotny krok w kierunku dekarbonizacji transportu morskiego.
Bunkierka Avenir Ascencion przypłynęła do Terminalu Promowego prosto z terminalu LNG w Świnoujściu, co dodatkowo pokazuje, jak ściśle współpracują ze sobą najważniejsze elementy infrastruktury portowej miasta.
Dlaczego to takie ważne dla Świnoujścia i polskiej gospodarki
Obie operacje są dowodem na to, iż Świnoujście umacnia swoją rolę jako strategiczny port na mapie Europy. Terminal LNG stale zwiększa swoje możliwości techniczne, a Terminal Promowy rozwija ofertę nowoczesnych usług bunkrowania. To nie tylko wzmacnia pozycję Polski w międzynarodowej logistyce LNG, ale także wspiera transformację energetyczną i proekologiczne kierunki rozwoju transportu.
Weekendowe operacje pokazały także znakomitą współpracę pomiędzy operatorami. Gaz System, ORLEN, TT Line i załogi jednostek przeprowadziły wszystkie działania sprawnie i bezpiecznie, co stawia Świnoujście wśród liderów nowoczesnych technologii morskich.
Podsumowanie
Dwie premierowe operacje portowe w ciągu dwóch dni to wyraźny sygnał, iż Świnoujście nie zwalnia tempa. Pierwszy w historii komercyjny załadunek LNG oraz pierwsze bunkrowanie promu o napędzie LNG burta do burty to wydarzenia, które na stałe zapiszą się w historii polskiej gospodarki morskiej.
Świnoujście znów udowadnia, iż jest miejscem, gdzie przyszłość energetyki i transportu morskiego staje się rzeczywistością.
.
- Zatonął statek w Świnoujściu. Narracja władz? “My nic nie możemy, to nie nasza odpowiedzialność”

17 godzin temu













