Kanał żeglugowy (1,3 km długości) przez mierzeję otwarto we wrześniu 2022 r. Jest kluczową częścią budowanej drogi wodnej Zalew Wiślany–Zatoka Gdańska o długości 22 km i szerokości od 60 do 120 m. Cała inwestycja zawiera także roboty na rzece Elbląg oraz prace pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym. Pierwotnie nie zaplanowano jednak pogłębienia rzeki Elbląg na fragmencie do terminalu przeładunkowego w Porcie Elbląg. Podpisana umowa dotyczy właśnie tego zakresu.
Planowane roboty pogłębiarskie obejmą tor wodny o długości 3 km (uzyskane mają zostać: 36 m szerokości, 5 m głębokości). Prace projektowe będą prowadzone w podziale na dwa odcinki:
- od rejonu oczyszczalni ścieków do rozwidleniu rzeki i Kanału Jagiellońskiego
- od rozwidlenia do portu (na wysokości mostu Unii Europejskiej).
Projektant zajmie się także zaplanowaniem wykonania odcinkowych umocnień brzegu oraz budowy obrotnicy o średnicy 160 m na wspomnianym rozwidleniu.
Zgodnie z kontraktem opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji zatwierdzającej projekt robót geologicznych powinno zająć dziewięć, a uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych 11 miesięcy. Wykonawcą została spółka Mosty Gdańsk. Wartość umowy to 0,497 mln zł.
Przekop Mierzei Wiślanej i droga wodna. Po co ta inwestycja?
Statki płynące do portu w Elblągu mają pokonywać trasę o 94 km krótszą niż przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską. Jednocześnie mają być to jednostki większe: o zanurzeniu do 4 m (obecnie około 2 m), długości 100 m, szerokości 20 m.