Przebudowa stacji Bydgoszcz Fordon przyniosła efekt uboczny – likwidację dotychczasowych przejść przez torowiska w ciągu ulic Magazynowej i Dworzec. Interwencje radnych i władz miasta, napędzane przez okolicznych mieszkańców przyniosły efekt – PKP Polskie Linie Kolejowe odtworzą przejścia i to w trakcie trwających prac. Wiemy, gdzie zostaną ulokowane nowe miejsca przekraczania torów.
Przebudowa obecnego przystanku Bydgoszcz Fordon na stację budzi nadzieję na zwiększenie liczby połączeń kolejowych – w tym stworzenie kolei metropolitarnej, ale też niepokój z uwagi na likwidację przejść przez tory: jednego przy ulicy Magazynowej, a drugiego w ciągu ulicy Dworzec. Ruch aut w tym drugim miejscu nie jest duży, ale dla pieszych ma ono większe znaczenie, ponieważ umożliwia ono pokonanie najkrótszej drogi z budynków przy ulicy Fordońskiej do pobliskiej szkoły, zlokalizowanej przy ulicy Sielskiej.
Okoliczni mieszkańcy, m.in. kompleksu mieszkaniowego Nowoczesny Fordon, apelowali w mediach społecznościowych o przywrócenie możliwości przechodzenia przez tory w rejonie reaktywowanej stacji. Interweniowali również u fordońskich radnych; Paweł Sieg skierował pismo do PKP PLK – w odpowiedzi Piotr Bruss, dyrektor oddziału zachodniego PKP PLK podkreślił, iż „mając na uwadze dobro mieszkańców, Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. analizuje w tej chwili możliwości wybudowania dwóch przejść w obrębie stacji Bydgoszcz Fordon po zakończeniu w tej chwili trwających prac”.
Deklaracja Brussa została potwierdzona przez przedstawicieli PLK. na debacie o bezpieczeństwie ruchu drogowego w Fordonie. – Nasi przełożeni deklarują, iż są zarezerwowane środki na odtworzenie przejść w rejonie obecnych (kilkanaście/kilkadziesiąt metrów od nich) ale nie w ramach tej inwestycji. Ma to pochłonąć kilka milionów złotych – obiecywali. Wczoraj (28 maja) radny Lech Zagłoba-Zygler ujawnił treść pisma, które PKP PLK skierowały do wiceprezydenta Mirosława Kozłowicza oraz jego odpowiedź.
– W spółce zostały podjęte formalne działania w celu zabezpieczenia w budżecie środków finansowych koniecznych dla realizacji dodatkowego zadania, równolegle do projektu KPO, które zapewniłoby rozwiązanie w tej sytuacji. Z uwagi na możliwość bezzwłocznej realizacji zadania równolegle do projektu KPO, proponujemy wzajemne uzgodnienie dalszych działań, bez czasochłonnego procedowania porozumienia i przystąpienie do przygotowania postępowania przetargowego na proponowany poniżej zakres – podkreślili Marcin Jerzy Mochocki i Maciej Kaczorek, członkowie zarządu spółki.
Nowe przejścia, z uwagi na warunki terenowe i wymagania techniczne rozwiązań nowobudowanej mijanki Bydgoszcz Fordon, będą zlokalizowane w kilkumetrowych odległościach od istniejących miejsc. Przybliżone lokalizacje zostały wskazane na rysunkach.
W odpowiedzi Kozłowicz zaznaczył, iż umiejscowienie nowych przejść jest akceptowalne, a po otrzymaniu dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowe dla inwestycji, miasto bezzwłocznie wyda pozytywną opinię do złożonych dokumentacji projektowych. Przebudowa stacji ma zakończyć się w połowie przyszłego roku. Wiadomo, iż nowe lokalizacje pokonywania torów będą wyposażone w sygnalizacje i szlabany.