Projekt likwidacji spółki komunalnej znalazł się w programie posiedzenie Rady Miejskiej w Jarocinie. O którą spółkę chodzi?

2 godzin temu
Zdjęcie: Projekt likwidacji spółki komunalnej znalazł się w programie posiedzenie Rady Miejskiej w Jarocinie. O którą spółkę chodzi? | foto M. Biegański


Wniosek o zwołanie w trybie nadzwyczajnym posiedzenia jarocińskich radnych złożyła burmistrz Urszula Wyremblewska-Korzyniewska.

https://jarocinska.pl/wiadomosci/trzy-glosne-huki-bylo-slychac-w-calym-naszym-regionie-panstwowa-straz-pozarna-w-jarocinie-sprawdza-co-sie-dzieje/QPyKxJMz41utcPwTPN1B

Wniosek o zwołanie sesji w trybie nadzwyczajnym wraz z programem obrad

Wraz z wnioskiem burmistrz zaproponowała 9-punktowy porządek obrad. Znalazły się w nim projekty chwał w sprawie:

  • powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Jarocinie,
  • wyrażenia zgody na zbycie dwóch nieruchomości położonych w Jarocinie,
  • wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości położonych w Golinie,
  • wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości stanowiącą własność gminy Jarocin na nieruchomość stanowiącą własność spółki Jarocińska Agencja Rozwoju, utworzenia i przystąpienia przez gminę Jarocin do „Jarocińskiej Spółdzielni Energetycznej”,
  • wyrażenia zgody na rozwiązanie (likwidację) spółki Energia Jarocin [uzasadnienie projektu uchwały PONIŻEJ].

Rada Miejska w Jarocinie zbiera się na XXIII sesja w piątek - 5 września, początek obrad o godz. 17.00 w sali sesyjnej ratusza. Wstęp wolny.

Czy Waszym zdaniem radni powinni pracować społecznie (za darmo) - zagłosujcie w naszej SONDZIE.

https://jarocinska.pl/wiadomosci/o-dofinansowaniu-do-posilku-dla-ucznia-przypomina-jarocinski-cus-kto-i-na-jakich-zasadach-moze-je-dostac/iT1IBGF03c67vt2jL0Jl

Uzasadnienie do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie (likwidację) spółki Energia Jarocin

„Uchwałą Nr LVIII/598/2017 Rady Miejskiej w Jarocinie z dnia 13 września 2017 r. Rada Miejska w Jarocinie podjęła decyzje o utworzeniu spółki Energia Jarocin sp. z o.o. W uchwale zapisano: „Przedmiotem działalności Spółki jest podejmowanie oraz koordynacja prac i działań na rzecz zwiększenia wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych na terenie objętym obszarem klastra energii.” Szczegółowy przedmiot działania określony został w umowie spółki. Udziały w Energia Jarocin Sp. z o.o. objęło również sześć spółek, w których udziały ma Gmina Jarocin, a która w tej chwili posiada 94.128 z 94.908 udziałów w Energia Jarocin Sp. z o.o. Uchwałą z 10 listopada 2017 roku Rada Miejska w Jarocinie wyraziła wolę do przystąpienia do porozumienia cywilnoprawnego o ustanowieniu Klastra Energia Jarocin. Analiza funkcjonowania spółki na przestrzeni lat wykazała, iż koordynacja prac i działań przez Energia Jarocin Sp. z o.o. miała wyłącznie charakter pozorowany. Decyzje inwestycyjne poszczególnych udziałowców spółki, a jednocześnie partnerów założycieli klastra dotyczące odnawialnych źródeł energii zapadały z pominięciem Energia Jarocin Sp. z o.o., której rola ograniczała się co najwyżej do pośrednictwa w opracowaniu dokumentacji projektowej. Spółka nie rozwinęła się kompetencyjnie w żadnym z obszarów. Wszelkie czynności zlecane były na zewnątrz. W ostatnich kilku latach zadaniem, którym została obarczona spółka Energia Jarocin Sp. z o.o. była realizacja inwestycji polegającej na budowie instalacji do termicznego przetwarzania odpadów, tj. spalarni w Golinie.
Istota przedsięwzięcia miała sprowadzać się do wykorzystania wysokokalorycznej frakcji odpadów, które nie mogą być ani składowane, ani poddawane recyklingowi, czyli tzw. RDF-u, pochodzącego z Wielkopolskiego Centrum Recyklingu. Z informacji uzyskanych od obecnych członków zarządu WCR wynika, iż w spółce brak jest dokumentów wskazujących na jej udział w opracowywanie tej koncepcji. Ponadto należy dodać, iż WCR dziś w ogóle nie produkuje RDF-u, a jedynie pre-RDF. Wnioski Energia Jarocin Sp. z o.o. o dotację (ponad 70 mln zł) i pożyczkę (prawie 200 mln zł) złożone w kwietniu 2024 r. do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zostały odrzucone ze względu na negatywną ocenę finansową projektu. Jako argument podano m. in. niezgodności między studium wykonalności i modelem finansowym w zakresie założonych ilości utylizowanego RDF-u. Fakty te są kolejnym dowodem na nierealizowanie przez Energia Jarocin Sp. z o.o. prac i działań na rzecz zwiększenia wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.
Mimo iż w koncepcji projektu budowy instalacji do termicznego przetwarzania odpadów nie pojawiła się gwarancja zabezpieczenia zakładanego strumienia RDF-u z WCR, to w wyniku decyzji Rady Miejskiej w Jarocinie podjętej w poprzedniej kadencji samorządu spółka Energia Jarocin stała się właścicielem większości (52,68%) udziałów w Wielkopolskim Centrum Recyklingu sp. z o.o. Przejęła udziały przekazane przez Gminę Jarocin. Dziś do Gminy Jarocin należy jedynie 6,19% udziałów w WCR. W ten sposób Wielkopolskie Centrum Recyklingu stało się spółką, w której jednostki samorządu terytorialnego nie posiadają bezpośrednio większości udziałów. Sytuacja taka może stanowić ryzyko dla możliwości pozyskiwania przez WCR dotacji na inwestycje z programów, których regulaminy jako beneficjentów wskazywałyby jedynie spółki z większościowym bezpośrednim udziałem JST. Takie ograniczenie znalazło się ostatnio w naborze w jednym z programów ogłoszonych przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w ramach KPO.
Gmina Jarocin, działając w porozumieniu z innymi spółkami, w których posiada udziały, podjęła działania w celu utworzenia spółdzielni energetycznej. Jej funkcjonowanie pozwoli na poprawę efektywności gminnej infrastruktury energetycznej, umożliwi stopniowe dochodzenie do autonomiczności energetycznej i redukcję ilości energii pobieranej z sieci. Zakłada się, iż potencjał energetyczny spółdzielni będzie w dużym stopniu bazował na możliwościach produkcyjnych Wielkopolskiego Centrum Recyklingu oraz kompetencjach jej pracowników. WCR już jest liderem w obszarze działań, zbieżnym z założonym obszarem działalności Energia Jarocin Sp. z o.o. Udział WCR w spółdzielni energetycznej może przysporzyć tej spółce dodatkowych przychodów. W świetle wyżej przytoczonych okoliczności, tj. niskiej skuteczności działań Energia Jarocin Sp. z o.o. oraz wobec planów podjęcia innych działań na rzecz zwiększania potencjału energetycznego Gminy Jarocin, zasadna jest likwidacja spółki Energia Jarocin Sp. z o.o., a w konsekwencji odzyskanie przez Gminę Jarocin większości udziałów w WCR.”

https://jarocinska.pl/wiadomosci/jakie-pieniadze-gmina-jarocin-przeznacza-na-dotacje-do-wymiany-kopciuchow-ile-starych-piecow-udalo-sie-zlikwidowac/EUS3pyw9fzKNGmXHCmku
Idź do oryginalnego materiału