Program NaszEauto [2025]

enerad.pl 2 godzin temu
Podsumowanie aktualnych zasad programu NaszeEauto
BeneficjenciZakres inwestycjiForma i kwota wsparciaTerminy
Osoby fizyczne, JDGSamochód z napędem elektrycznym, osobowyOsoby fizyczne i JDG: do 40.000 złNabór wniosków od 03.02.2025 r. Środki wydatkowane będą do 2026 roku.

Program NaszEauto

Program NaszEauto to rządowy program dofinansowania zakupu, leasingu oraz wynajmu długoterminowego pojazdów elektrycznych kategorii M1 (aut osobowych). Jego głównym celem jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń poprzez wspieranie przejścia na bezemisyjny transport.

Program NaszEauto zastąpi w 2025 roku program Mój Elektryk.

Program “NaszEauto” – dla kogo?

Program NaszEauto jest skierowany do:

  • Osób fizycznych, ze szczególnym uwzględnieniem osób posiadających Kartę Dużej Rodziny.
  • Osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG).
  • Osób zainteresowanych zakupem, leasingiem lub wynajmem długoterminowego samochodu elektrycznego.

Beneficjenci muszą być pełnoletni i posiadać stałe miejsce zamieszkania w Polsce. Nie mogą korzystać z innych programów dofinansowania zakupu tego samego pojazdu.

W przypadku leasingu – firma leasingowa musi posiadać pojazd fabrycznie nowy i przekazać go beneficjentowi na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

NaszEauto 2025 – jakie warunki dofinansowania?

Aby skorzystać z dofinansowania, należy spełnić następujące warunki:

  • Zakupiony pojazd musi być fabrycznie nowy i wcześniej niezarejestrowany.
  • Auto musi należeć do kategorii M1 (osobowy, maksymalnie 8 pasażerów + kierowca).
  • Pojazd nie może mieć przebiegu większego niż 6 000 km.
  • Cena netto samochodu nie może przekroczyć 225 000 zł.
  • Pojazd musi być użytkowany i zarejestrowany w Polsce przez co najmniej 2 lata.
  • W przypadku leasingu, dofinansowanie obejmuje wyłącznie opłatę wstępną.
  • Pojazd objęty wsparciem musi posiadać pełne ubezpieczenie OC i AC na cały okres trwałości projektu (2 lata).

Dofinansowanie nie obejmuje pojazdów współwłasnościowych (z wyjątkiem zabezpieczenia kredytu).

Do programu kwalifikują się także pojazdy demonstracyjne, które były używane do jazd próbnych na tablicach dealerskich.

Program NaszEauto – ile dopłaty można otrzymać?

Dofinansowanie składa się z bazowej kwoty wsparcia oraz premii dodatkowych. Maksymalna kwota dofinansowania zależy od statusu wnioskodawcy oraz spełnionych warunków dodatkowych. Łączna wartość wsparcia nie może przekroczyć 40 000 zł.

Grupa beneficjentówBazowa kwota wsparciaPremia za zezłomowaniePremia za niski dochódMaksymalna kwota wsparcia
Osoby fizyczne, zakup18 750 zł10 000 zł11 250 zł40 000 zł
Osoby fizyczne z kartą dużej rodziny, zakup30 000 zł5 000 zł5 000 zł40 000 zł
Osoby fizyczne, leasing/wynajemdo 30 000 zł5 000 zł5 000 zł40 000 zł
Jednoosobowe działalności gospodarcze, zakup30 000 zł10 000 zł40 000 zł
Jednoosobowe działalności gospodarcze, leasing/wynajemdo 30 000 zł10 000 zł40 000 zł

Budżet NaszEauto

Całkowity budżet programu NaszEauto wynosi 1 613 777 750 zł i pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Środki są ograniczone, dlatego wnioski będą rozpatrywane do ich wyczerpania.

Terminy w NaszEauto

Program NaszEauto będzie realizowany w latach 2025-2026.

  • Wnioski można składać od 2025 roku do 30 czerwca 2026 r.
  • Środki muszą zostać wydatkowane do 31 sierpnia 2026 r.

Dofinansowanie przyznawane będzie do momentu wyczerpania dostępnego budżetu.

Gdzie złożyć wniosek w programie NaszEauto?

Wnioski będą składane wyłącznie online poprzez platformę Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) dostępną na stronie https://gwd.nfosigw.gov.pl. Wnioski będą przyjmowane do 30 czerwca 2026 r. lub do wyczerpania budżetu.

Szczegółowe instrukcje oraz wymagane dokumenty będą dostępne w regulaminie programu.

Jak zdobyć dotację NaszEauto?

Proces uzyskania dotacji w ramach programu NaszEauto jest prosty i składa się z kilku kroków. Procedura różni się nieco w zależności od tego, czy pojazd jest zakupywany, czy finansowany w formie leasingu lub wynajmu długoterminowego.

Dotacja NaszEauto krok po kroku – zakup

Krok 1

Kupno pojazdu. Musi być nowy, wcześniej nie rejestrowany, z przebiegiem mniejszym niż 6000 km.

Krok 2

Rejestracja pojazdu i ubezpieczenie (obowiązkowa polisa OC i AC)

Krok 3

Wypełnienie formularza wniosku online – wniosek składa się za pośrednictwem platformy Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) dostępnej na stronie https://gwd.nfosigw.gov.pl.

Krok 4

Otrzymanie decyzji i wypłata środków – po pozytywnej weryfikacji wniosku środki zostaną przekazane wnioskodawcy.

Dotacja NaszEauto krok po kroku – leasing

Krok 1

Podpisanie umowy leasingu lub wynajmu długoterminowego – przed złożeniem wniosku konieczne jest podpisanie umowy oraz uiszczenie opłaty wstępnej.

Krok 2

Wypełnienie formularza wniosku online – składany przez platformę GWD.

Krok 3

Rejestracja pojazdu i wykupienie ubezpieczenia OC oraz AC – pojazd musi być zarejestrowany na firmę leasingową lub wynajmującego, a beneficjent musi być jego użytkownikiem.

Krok 4

Otrzymanie decyzji i wypłata środków – po pozytywnej ocenie wniosku środki zostaną przekazane jako refundacja opłaty wstępnej.

Program NaszEauto – FAQ

Czy muszę być właścicielem zezłomowanego pojazdu przez całe 3 lata?

Tak, musisz być ostatnim właścicielem lub współwłaścicielem pojazdu spalinowego kategorii M1 przez co najmniej 3 lata przed jego zezłomowaniem. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), pojazd musiał być użytkowany przez co najmniej 3 lata w ramach działalności.

Jakie samochody kwalifikują się do premii za zezłomowanie?

Do premii kwalifikują się spalinowe samochody osobowe kategorii M1, których byłeś właścicielem lub współwłaścicielem przez co najmniej 3 lata przed ich zezłomowaniem.

Czy mogę złożyć wniosek o dotację w salonie samochodowym lub firmie leasingowej?

Nie, wniosek musi złożyć wnioskodawca – właściciel lub współwłaściciel pojazdu. Możesz jednak upoważnić dealera lub firmę leasingową do złożenia wniosku w Twoim imieniu, ale wymagane jest pełnomocnictwo.

Jak obliczyć dochód do premii dla gospodarstwa domowego o niskim dochodzie?

Szczegóły znajdziesz w instrukcji we wniosku. Wymagane jest podanie dochodu brutto wnioskodawcy lub wnioskodawcy i jego współmałżonka (niezależnie od tego, czy współmałżonek jest współwłaścicielem pojazdu).

Jaką klasę działalności gospodarczą należy podać we wniosku?

Musisz podać klasę PKD działalności, w związku z którą ubiegasz się o dofinansowanie. jeżeli prowadzisz kilka rodzajów działalności, wybierz tę, która generuje największy przychód.

Jak znaleźć identyfikator gminy?

Identyfikator gminy to siedmiocyfrowy kod, który odpowiada Twojemu miejscu zamieszkania lub siedzibie działalności gospodarczej. Możesz go znaleźć w urzędzie gminy lub na stronie GUS.

Czy samochód może mieć kilku współwłaścicieli?

Tak, pojazd może mieć więcej niż jednego współwłaściciela. Wniosek o wsparcie może złożyć tylko jeden współwłaściciel, ale faktura powinna być wystawiona na niego lub na wszystkich współwłaścicieli.
Ważne: jeżeli współwłaściciele otrzymają dotację na jeden pojazd, nie mogą składać kolejnych wniosków o wsparcie na inne auta.

Czy osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) może otrzymać wsparcie na dwa pojazdy – jeden jako osoba fizyczna, drugi jako firma?

Nie. Każdy wnioskodawca może otrzymać dofinansowanie tylko na jeden pojazd – niezależnie od tego, czy składa wniosek jako osoba fizyczna czy jako JDG.

Idź do oryginalnego materiału