Producenci ciężarówek w UE blisko realizacji celu redukcji CO₂ na 2025 rok

enerad.pl 5 dni temu

Cel redukcji emisji CO₂ dla ciężkich pojazdów w UE

Od 2025 roku producenci ciężkich pojazdów (HDV) w Unii Europejskiej będą musieli spełnić pierwszy w historii cel redukcji emisji CO₂. Średnia emisja nowych HDV zarejestrowanych między lipcem 2025 a czerwcem 2026 ma być o 15% niższa niż średnia z okresu lipiec 2019 – czerwiec 2020.

Postępy największych producentów

Analiza objęła siedmiu największych producentów ciężarówek w UE według udziału w rynku w 2024 roku: Daimler Truck (19%), Volvo Trucks (15%), MAN (14%), Scania (14%), Iveco (12%), DAF (11%) i Renault Trucks (8%).

Producenci już zgodni z celem

  • Scania i Volvo Trucks już w 2023 roku osiągnęły wymaganą 15% redukcję emisji CO₂. Utrzymanie dotychczasowej oferty wystarczy, by spełnić wymogi na 2025 rok.
  • Renault Trucks i DAF zgromadziły znaczące „kredyty” za niską emisję w latach 2019–2023. Pozwala im to spełnić cel bez dalszych usprawnień.
  • MAN korzysta z elastyczności regulacyjnej – może przenieść emisje w ramach grupy TRATON (wspólnie ze Scanią), co pozwala mu osiągnąć wymagany poziom.

Producenci z wyzwaniami

  • Daimler Truck musi poprawić emisję konwencjonalnych pojazdów lub zwiększyć udział zeroemisyjnych ciężarówek (ZE HDV). By osiągnąć cel 15% redukcji, udział ZE HDV w sprzedaży musi wzrosnąć do 3,4% w 2025 roku (z 2% w 2024), lub firma musi poprawić efektywność diesli.
  • Iveco stoi przed najtrudniejszym zadaniem – musi zwiększyć udział ZE HDV do ok. 1,5% (czyli sprzedać ok. 210 pojazdów, podczas gdy w 2024 roku sprzedała tylko 16) oraz poprawić efektywność konwencjonalnych ciężarówek do poziomu 20. percentyla z 2023 roku.

Elastyczność regulacyjna i strategie producentów

Regulacje UE umożliwiają producentom transfer pojazdów w ramach powiązanych grup oraz ograniczony handel zeroemisyjnymi ciężarówkami między niepowiązanymi firmami. Pozwala to na bardziej efektywne rozłożenie wysiłków na rzecz spełnienia celu.

Podsumowanie i perspektywy

Pięciu z siedmiu największych producentów jest już zgodnych z wymogami na 2025 rok lub może to osiągnąć dzięki zgromadzonym kredytom i elastyczności regulacyjnej. Daimler Truck i Iveco muszą jednak przyspieszyć działania, by uniknąć kar. Sukces branży w realizacji pierwszego celu redukcji CO₂ będzie najważniejszy dla dalszych planów dekarbonizacji transportu ciężkiego w Europie.

Zobacz również:

  • Ciężarówki wodorowe Daimler Truck przejechały ponad 225 000 km – podsumowanie pilotażu GenH2
  • Ciężkie elektryczne ciężarówki w Europie: realne osiągi i wyzwania dekarbonizacji transportu
  • Dachser wdraża elektryczne ciężarówki eActros 600 do transportu dalekobieżnego
  • 2 mld zł na elektryczne ciężarówki. Ruszył nabór wniosków
  • Gdzie jest kierowca? Chińskie ciężarówki-duchy już rozwożą tysiące paczek bez ludzi

Źródło: ICCT Publications

Idź do oryginalnego materiału