Prawda o kondycji public relations w Polsce

2 tygodni temu

Portal Informacyjny: Branżowy magazyn „Press” opublikował najnowszy ranking agencji public relations (zajmujących się komunikacją społeczną) „PR Check 2023”, w którym sklasyfikowano je pod względem wielkości przychodów i zysku netto za rok 2023 r.

Co znaczy public relations?

„Angielski termin public relations (komunikacja społeczna) oznacza część działalności organizacji, przedsiębiorstwa lub podmiotu, polegającejna kształtowaniu wizerunku organizacji, przedsiębiorstwa lub podmiotu w celu uzyskania zaufania, akceptacji i przychylności.” – Wyjaśnia Portalowi Informacyjnemu Juliusz Bolek – Przewodniczący Instytutu Biznesu oraz praktyk i wykładowca public relations. – „Zadaniem komunikacji społeczne jest uzyskiwanie takich efektów na podstawie prawdziwych Informacji. Public relations jest też narzędziem do przeciwstawiania się fałszywym informacjom, plotkom i nieuzasadnionej krytyce. Komunikacja społeczna to komunikacja wewnętrzna adresowana do społeczności wewnątrz organizacji, kształtowanie wizerunku podmiotu, zarządzanie kryzysowe, audyt komunikacyjny, relacje z mediami, oddziaływanie na opinię publiczną, lobbing, organizacja okolicznościowych wydarzeń, monitoring mediów i opinii, sponsoring, kooperacja przy zarządzaniu kapitałem ludzkim, realizowaniu zadań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu i ESG.” – Wylicza Juliusz Bolek – Przewodniczący Instytutu Biznesu oraz praktyk i wykładowca public relations.

O czym mówi raportu agencji public relations „PR Check 2023”?

Z raportu agencji public relations „PR Check 2023”, sporządzonego przez branżowe czasopismo „Press”,na podstawie zestawień i opinii ekspertów, wynika, iż branża borykała się ze zdarzeniami politycznymi, szczególnie z wyborami parlamentarnymi, które mocno oddziaływały na rynek, mimo tego wiodące przedsiębiorstwa, świadczące usługi z zakresu komunikacji społecznej, utrzymują rynkową pozycję.

Według redakcja magazynu „Press”, rok 2023 okazał się czasem wielkiego oczekiwania. Najpierw na wynik wyborów do Sejmu i Senatu, następnie na powołanie nowego rządu Rzeczpospolitej Polskiej, później na deklarowane, w czasie kampanii wyborczej, zmiany ustawowe. Rządzący zapowiadali wymianę kadr i merytoryczne nominacje w spółkach Skarbu Państwa, ale z tymi zmianami się nie spieszono. Przez wiele miesięcy, te często największe przedsiębiorstwa w Polsce nie prowadziły więc nowych kampanii reklamowych ani komunikacji społecznej. – „Pomimo tych zawirowań, jak wynika z rankingu agencji public relations „PR Check 2023”, branża poradziła sobie z tymi wyzwaniami całkiem dobrze, z czego można wnosić, iż jest ona odporna na procesy polityczne w Polsce, co należy ocenić pozytywnie.” – Uważa Juliusz Bolek – Przewodniczący Instytutu Biznesu oraz praktyk i wykładowca public relations.

Jak powstawał raport agencji public relations „PR Check 2023”

Redakcja czasopisma „Press”, zwraca uwagę, iż w przygotowanym przez nią rankingu agencji public relations „PR Check 2023” uczestniczyło aż 47 agencji – najwięcej w w ciągu 19 lat prowadzenia badań. Każdy uczestnik badania zobowiązany był do wypełnienia ankiety, w której poza danymi finansowymi (odpowiednio za 2022 i 2023 r.) znalazły się informacje o ofercie agencji public relations, zakresie świadczonych przez nią usług, zatrudnieniu czy sukcesach i nagrodach zdobytych w 2023 r. Redakcja magazynu „Press”, przekazane dane weryfikowała w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), a tam, gdzie nie było to wykonalne (agencje public relations np. nie udzieliły kompletu informacji i/lub nie złożyły sprawozdań finansowych do KRS), rzetelność danych oparto na oświadczeniach zarządów.

Z danych, zgromadzonych przez redakcję czasopisma „Press”, w rankinguagencji public relations „PR Check 2023”, wynika, iż ze względu na czas oczekiwania na rozstrzygnięcia polityczne, a w konsekwencji podejmowanie działań biznesowych doszło do wyhamowania aktywności w obszarze komunikacji społecznej. Rynek public relations za 2023 r. odnotował mniejszy wzrost w stosunku do roku 2022 (aż o 33 proc.), ale wciąż radzi sobie całkiem przyzwoicie. Łączny przychód 47 podmiotów, uczestniczących w rankingu agencji public relations „PR Check 2023” wyniósł 511.102.000 zł, czyli o 7 proc. więcej niż w 2022 r. (476.136.000 zł).

Jakie agencje public relations są w czołówce rankingu?

Jeżeli chodzi o zysk netto, agencji publik Relations w 2023 roku na podium znalazła – mimo spadku o 26 proc. – MSL Group (spółka Lion Communications) z zyskiem w wysokości 2.800.000 zł. Na drugim miejscu znalazła się agencja Burson (dawniej Hill &Knowlton, 1.655.000 zł), a na trzecie awansowała AM Art-Media Agencja PR, która odnotowała wzrost zysku aż o 420 proc. (z 288 tys. zł w 2022 r. do 1.501.000 zł w 2023 r.).

Jakie były przychody agencji public relations?

Pod względem przychodu, wedłu rankingu agencji public relations „PR Check 2023”, po raz kolejny pierwsze miejsce na podium zajęła agencja The Partners (dawniej Partner of Promotion) z przychodem na poziomie 57.151.000 zł. Również pozostałe miejsca na czele rankingu nie uległy zmianie. Z wypracowanymi przychodami w wysokości 47.300.000 tys. zł i dynamiką wzrostu na poziomie 8 proc. drugie miejsce zajęła MSL Group (spółka Lion Communications), a trzecie K+PR z wynikiem 34.100.000. zł. Liderem wzrostu przychodów (aż o 167 proc.) okazała się agencja Personal PR, a zaraz za nią Publicis Consultants (wzrost o 61 proc.). Ponad 50. proc. wzrost udało się wypracować jeszcze trzem agencjom: OneMulti (58 proc.), Kava (57 proc.) i Compass PR (56 proc.), spadek zaś odnotowało 12 podmiotów (między 1 a 40 proc. spadku).

Czy Iwona Michalczak uważa, iż przejście od SCR do ESG to rewolucja?

Redakcja branżowego magazynu „Press” poprosiła ekspertów o komentarze dotyczące kondycji branży public relations. Iwonę Michalczyk – CEO Garden of WordsGroup, stwierdziła, iż nowym elektem są wyzwania wynikające z konieczności raportowania ESG przez przedsiębiorstwa. Jej zdaniem, przejście od społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) do ESG jest rewolucją. – „ESG to transformacja, która obejmuje całościowe podejście do prowadzenia biznesu. Przejście od społecznej odpowiedzialności biznesu do ESG oznacza zarówno skupienie się na odpowiedzialności społecznej jak i na kompleksowym zarządzaniu środowiskowym, społecznym i ładem korporacyjnym. W ten sposób dochodzi do kompleksowego badania wpływu wszystkich obszarów działalności, a aspekt komunikacyjny może być wąskim gardłem.” – Przestrzega Iwona Michalczyk – CEO Garden of WordsGroup.

Pożyteczny Certyfikat Jakości Instytutu Biznesu

Jak Ignacy Krasicki ocenia sytuację w branży public relations?

Ignacy Krasicki – prezes spółki Art-Media Agencja PR, która znalazła się w pierwszej złotej dziesiątce czołowych przedsiębiorstw branży komunikacji społecznej o utrzymuje w stabilną pozycję od lat w rankingu, podjął się Oceny całościowej sytuacji rynkowej branży public relations. – „Po pewnej stagnacji na rynku usług komunikacji społecznej w 3. pierwszych kwartałach 2024 roku, zauważalne jest ożywienie. Wynika to w mojej ocenie z kilku czynników. Po pierwsze, skorygowano w górę perspektywy wzrostu gospodarczego dla Polski. Po drugie – wyklarowała się sytuacja polityczno-gospodarcza zarówno wewnętrzna, jak i w pewnym stopniu zewnętrzna. Nowa Rada Ministrów rzeczpospolitej Polskiej rządzi już prawie rok, dokonano zmian w instytucjach publicznych i spółkach kontrolowanych przez Skarb Państwa. Wybory w Stanach Zjednoczonych Ameryki – ważne dla całej Europy – już się zakończyły i można prognozować tendencje. Im mniej niewiadomych, tym większa decyzyjność biznesu.” – Podsumowuje Ignacy Krasicki – prezes spółki Art-Media Agencja PR.

Jak Zofia Bugajna-Kasdepke widzi sytuację na rynku komunikacji społecznej?

Odczucia dotyczące sytuacji rynkowej wynikają ze specyfiki poszczególnych agencji.

Zofia Bugajna-Kasdepke – prezes SEC Newgate CEE uważa, iż rok 2023 był trudny dla rynku public relations. – „SEC Newgate CEE specjalizuje się m.in. w public relations korporacyjnym i lobbingu. W związku z tym przedsiębiorstwo, którym kieruję, odczuło, iż wiele projektów w tym roku zostało zamrożonych.”

Co Paweł Trochimiuk sądzi o sytuacji w komunikacji korporacyjnej?

Paweł Trochimiuk – prezes i właściciel agencji The Partners, twierdzi, iż chociaż w komunikacji korporacyjnej nie trzeba było się mierzyć z wielkimi wstrząsami w branży, dla jego agencji duże znaczenie miała zmiana władzy politycznej w Polsce. – „Wyczuwam poczucie oczekiwania na wymianę i moment, w którym osoby kierujące będą mogły w końcu podejmować decyzje.” Paweł Trochimiuk – prezes i właściciel agencji The Partners Paweł Trochimiuk – prezes i właściciel agencji The Partners przyznaje, iż budżety się zmniejszyły, a czasem choćby ich nie ma. – „Niektóre budżety już dawno powinny być uruchomione, a przez cały czas trzeba na nie czekać.” – Twierdzi Paweł Trochimiuk – prezes i właściciel agencji The Partners w wypowiedzi dla branżowego magazynu „Press”.

https://azir.edu.pl/wyklad/w-pr-trzeba-sie-interesowac-drugim-czlowiekiem

Czy Emilia Hahn uważa, iż PR działa ustabilizowanym otoczeniu biznesowym?

Z kolei na łamach „Press” w artykule „Powrót do normalności” Kacper Peresada przytacza opinie Emilii Hahn – prezes agencji PR Hub, która uważa, iż branża public relations ma za sobą pierwszy od lat moment, gdy działała w stosunkowo bezpiecznym otoczeniu biznesowym. – „W 2024 r. można było zaobserwować pewną stabilizację i powrót do bardziej przewidywalnych warunków rynkowych.” – Twierdzi Emilia Hahn – prezes agencji PR Hub. Zarazem podkreśla ona, iż przez cały czas trudno mówić o unormowaniu sytuacji, ponieważ pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 i trwająca wojna rosyjsko-ukraińska znacząco wpłynęły na gospodarkę, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Długotrwałe skutki tych wydarzeń determinują priorytety i oczekiwania klientów.

Czy public relations korzysta ze sztucznej inteligencji (AI)?

Eksperci, w komentarzach dotyczących kondycji branży public relations, udzielonych redakcja branżowego magazynu „Press” ocenili też m.in. korzystanie z sztucznej inteligencji (AI). – „Jak każda nowa technologia, AI gwałtownie wzbudziła ogromne zainteresowanie i nadzieje, ale jej rzeczywisty wpływ polega na usprawnianiu istniejących procesów, a nie na całkowitym ich przekształceniu.”– Uważa Emilia Hahn – prezes agencji PR Hub. Zaś Paweł Kozłowski z Aldgate powołuje się na badania spółki doradczej Bain& Company, które pokazują, iż wykorzystywanie narzędzi AI pozwala zmniejszyć czas potrzebny na tworzenie treści marketingowych i sprzedażowych choćby o 30–50 proc.

Z kolei Zofia Bugajna-Kasdepke zwróciła uwagę na fakt, iż „obecnie treści generowane przez ChatGPT są sztampowe. Nie ma w nich kreatywności, szlifu ani błysku. SEC Newgate CEE inwestuje w narzędzia AI, które odpowiadają za grafiki, copywriting czy wspomnianą analizę danych. Czasami pokazujemy, co ChatGPT wymyślił i wyjaśniamy, iż jako agencja musimy stworzyć komunikację, na widok której klient będzie wiedział, iż warto nam zapłacić.” – Wskazała Zofia Bugajna-Kasdepke – prezes SEC Newgate CEE

Jakie perspektywy dla rynku prognozuje Ignacy Krasicki?

Ignacy Krasicki – prezes spółki Art-Media Agencja PR dostrzega, pozytywny, istotny czynnik, mogący oddziaływać na cały rynek: „Sądzę, iż dodatkowym impulsem w przypadku wielu branży będzie półroczne przewodnictwo Rzeczpospolitej Polskiej, w Unii Europejskiej, które rozpoczęło się 1 stycznia 2025 r. i potrwa do 30 czerwca. Pełnienie tej fukccji daje szansę, aby polskie postulaty, w zakresie wspólnotowych regulacji, zostały wyraźnie usłyszane na poziomie biurokracji Wspólnoty, a być może również wreszcie zrozumiane.” – Wyraża nadzieję Ignacy Krasicki – prezes spółki Art-Media Agencja PR.

Dziękujemy za przeczytanie tekstu do końca. Zapraszamy do lektury innych publikacji na stornie portal-informacyjny.com

Portal Informacyjny /KAM/ 15 stycznia 2025 r. Źródło: Agencja Informacyjna

Idź do oryginalnego materiału