Pracodawca posiada uprawnienie do pozbawienia pracownika wynagrodzenia za wadliwą pracę

9 miesięcy temu
Zdjęcie: pracodawca-posiada-uprawnienie-do-pozbawienia-pracownika-wynagrodzenia-za-wadliwa-prace


Przepisy z zakresu prawa pracy umożliwiają odmowę wypłaty lub obniżenie wynagrodzenia w przypadku wadliwego wykonania produktu lub usługi przez pracownika. Warunkiem koniecznym jest jednak udowodnienie winy konkretnego pracownika. Po usunięciu wadliwości pracownikowi przysługuje wynagrodzenie adekwatne do jakości produktu lub usługi.

Zgodnie z artykułem 22, paragrafem 1 kodeksu pracy, nawiązując stosunek pracy, pracownik zobowiązuje się do wykonywania określonej pracy na rzecz pracodawcy, pod jego kierownictwem, w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Z kolei pracodawca zobowiązuje się do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. To oznacza, iż wynagrodzenie jest wzajemnym świadczeniem za wykonaną pracę.

Zgodnie z artykułem 80 kodeksu pracy, wynagrodzenie przysługuje za wykonaną pracę. jeżeli pracownik nie wykonuje pracy, do której jest zobowiązany, pracodawca może odmówić wypłaty wynagrodzenia. Samo pozostawanie w stosunku pracy nie jest podstawą do uzyskania wynagrodzenia, co potwierdza orzecznictwo (zob. wyrok Sądu Najwyższego z 3 lutego 2016 r., sygn. akt II PK 339/14).

Zgodnie z art. 82, par. 1 kodeksu pracy, za wadliwe wykonanie produktów lub usług z winy pracownika nie przysługuje wynagrodzenie. jeżeli w wyniku wadliwej pracy doszło do obniżenia jakości produktu lub usługi, wynagrodzenie ulega odpowiedniemu zmniejszeniu. Przepis ten dotyczy wyłącznie wadliwego wykonania z winy pracownika, nie zaś ogólnego niezgodnego z prawem lub umową o pracę wykonywania obowiązków. Nielojalne zachowanie pracownika nie kwalifikuje się jako wadliwe wykonanie pracy (zob. wyrok Sądu Najwyższego z 6 kwietnia 2016 r., sygn. akt II PK 54/15). Zgodnie z artykułem 82, par. 2 kodeksu pracy, jeżeli pracownik usunie wadliwość produktu lub usługi, przysługuje mu wynagrodzenie adekwatne do jakości produktu lub usługi, z wyłączeniem czasu pracy przy usuwaniu wady, który nie podlega wynagrodzeniu. Tego rodzaju praca nie jest również uznawana za nadliczbową (zob. wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 20 listopada 1997 r., sygn. akt III APa 63/97).

Punkt odniesienia dla oceny wadliwości produktów i usług

Ocena wadliwości produktów i usług stanowi punkt odniesienia zgodnie z art. 100 par. 1 kodeksu pracy. Pracownik zobowiązany jest do sumiennej i starannej pracy oraz do przestrzegania poleceń przełożonych dotyczących pracy, o ile nie kolidują one z przepisami prawa lub umową o pracę. Brak jednoznacznych kryteriów oceny wadliwości produktów i usług w prawie pracy skutkuje możliwością korzystania z art. 357 kodeksu cywilnego, który ustala, iż dłużnik powinien dostarczyć rzeczy średniej jakości, gdy jakość nie jest sprecyzowana przepisami lub umową. Normy branżowe lub zakładowe mogą stanowić punkt odniesienia dla jakości produktów, a w przypadku braku takiego punktu, pracownik zobowiązany jest do produkcji produktów średniej jakości. W przypadku świadczenia wadliwych usług, należy stosować normy jakościowe lub ogólne mierniki staranności.

Pracodawca musi wykazać winę pracownika

W przypadku wadliwego wykonania produktów lub usług istotne jest ustalenie winy pracownika, co spoczywa na pracodawcy zgodnie z orzecznictwem. Pracownik odpowiada za wadliwy rezultat, o ile jest efektem niskiej jakości jego pracy. Warunkiem koniecznym do pozbawienia lub obniżenia wynagrodzenia jest wykazanie winy pracownika, obejmującej niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków oraz winę podmiotową. Czynniki takie jak przemęczenie, nadmierne obciążenie czy brak odpowiednich kwalifikacji mogą wyłączać winę pracownika. Konieczny jest również związek przyczynowy między wadliwym rezultatem a działaniem pracownika. Orzecznictwo podkreśla, iż pozbawienie wynagrodzenia na podstawie art. 82 par. 1 k.p. ma miejsce tylko wtedy, gdy udowodniona jest wina konkretnego pracownika, a nie całej grupy (zob. wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 29 lutego 2008 r., sygn. akt III APa 272/06).

Pozbawienie prawa do wynagrodzenia zgodnie z art. 82 k.p. różni się od odpowiedzialności materialnej pracownika określonej w art. 114 k.p. Pracownik odpowiada materialnie za szkodę wyrządzoną pracodawcy w wyniku niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków, co wymaga udowodnienia naruszenia obowiązków pracowniczych, winy pracownika, szkody pracodawcy oraz związku przyczynowego między naruszeniem a szkodą. Odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, nie przekraczając jednak trzymiesięcznego wynagrodzenia pracownika w dniu wyrządzenia szkody, zgodnie z art. 119 kp. W przypadku umyślnego wyrządzenia szkody, pracownik jest zobowiązany do jej pełnej naprawy zgodnie z art. 122 kp.


Przypominamy, iż nasza kancelaria oferuje profesjonalną obsługę i doradztwo prawne świadczone na rzecz przedsiębiorców. Oferujemy pomoc prawną w pełnym zakresie już dla osób planujących rozpoczęcie swojej działalności.

Świadczone przez nas kompleksowe usługi doradcze są odpowiedzią na indywidualne potrzeby klientów. Doradzamy w zakresie wyboru formy prawnej dla planowanej działalności, dopełnimy wszelkich formalności polegających na jej zarejestrowaniu w odpowiednich instytucjach, a następnie będziemy dokonywać bieżącej obsługi prawnej w trakcie jej działania.

Nasza oferta to pomoce prawna w zakresie wszelkich problemów prawnych, z jakimi mogą się Państwo spotkać jako przedsiębiorcy w swojej działalności. Świadczone przez nas kompleksowe usługi oraz porady prawne w zakresie prawa handlowego, prawa cywilnego, prawa pracy, prawa gospodarczego pomogą Państwu w prowadzeniu działalności, oszczędzając czas i pieniądze naszych klientów.

Forma współpracy:

  • Indywidualne zlecenia jednorazowe
  • Doraźna obsługa prawna
  • Stała obsługa prawna na podstawie umowy zlecenia
  • porady prawne
  • sporządzanie pism procesowych
  • pozwy
  • odpowiedzi na pozwy
  • sprzeciwy od nakazów zapłaty i wyroków nakazowych
  • apelacje
  • wnioski
  • doradztwo, zakładanie i funkcjonowanie działalności gospodarczej
  • rejestrowanie spółek w KRS
  • pozwy
  • doradztwo w zakresie obrotu nieruchomościami (pełen zakres usług: nabywanie, najem, włącznie ze sporządzaniem umów: przedwstępnej i adekwatnej oraz umówienie notariusza)
  • zastępstwo procesowe w sprawach gospodarczych i cywilnych (dotyczy przedsiębiorców objętych stałą obsługą prawną)
  • umowy deweloperskie – przygotowanie umów związanych z działalnością deweloperską dla deweloperów
  • redakcja i opiniowanie kontraktów, wniosków i pism procesowych
  • przygotowanie umów oraz ich wzorów
  • negocjowanie umów i kontraktów z kontrahentami, pomoc prawna dla Klienta w trakcie negocjacji
  • porady związane z prawem pracy: tworzenie umów o pracę, wypowiedzeń, regulaminów
  • przygotowanie porad prawnych, uwzględniających doktrynę oraz najnowsze orzecznictwo

Potrzebujesz pomocy prawnej a może stałej obsługi dla twojej firmy? Napisz do nas lub zadzwoń już teraz.

579-636-527

[email protected]

Here’s Prawo co dnia,Aktualności z kraju,Pracownik,Przedsiębiorca,Wydarzenia dnia,adwokat warszawa,blog prawny,lega artis,legaartis,porady prawne,pracownik,prawo pracy,wynagrodzenie-related post from
Pracodawca posiada uprawnienie do pozbawienia pracownika wynagrodzenia za wadliwą pracę:

Idź do oryginalnego materiału