Poznań testuje polskiego asystenta AI. Narzędzie ma usprawnić komunikację mieszkańców z urzędem miasta

1 godzina temu

Od listopada Poznań testuje polski model językowy PLLuM oraz narzędzie ShpaRAG. Pilotaż ten jest prowadzony w ramach współpracy z Konsorcjum Naukowym projektu HIVE AI, które reprezentuje NASK – państwowy instytut badawczy odpowiedzialny za rozwój sieci teleinformatycznych w Polsce.

- Poznań jest dzisiaj liderem, jeżeli chodzi o cyfryzację i inwestycje w sztuczną inteligencję w Polsce - mówi Dariusz Standerski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji RP. - To dobrze wróży na przyszłość, bo wszyscy zdajemy sobie sprawę, iż opartych na AI rozwiązań, mających ułatwiać nam życie, będzie coraz więcej.

Szybko i bezpiecznie

W poznańskim urzędzie wdrożono narzędzie o nazwie ShpaRAG, bazujące na autorskim polskim modelu językowym PLLuM (Polish Large Language Model). Model, który został stworzony przez krajowych specjalistów IT i lingwistów, jest dostosowany do polszczyzny i specyfiki urzędowe terminologii.

Dzięki wykorzystaniu testowanego narzędzia pracownicy miejskiej infolinii - Biura Poznań Kontakt mogą szybciej wyszukiwać informacje, o które proszą dzwoniący mieszkańcy miasta.

- To projekt, który łączy nowoczesną technologię z bezpieczeństwem - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Dzięki wykorzystaniu polskiego modelu językowego mamy pełną kontrolę nad wprowadzanymi do niego wrażliwymi danymi. Mamy też pewność, iż wszystko przetwarzane jest zgodnie z polskimi przepisami, a wprowadzane treści są odpowiednio chronione. To ogromnie ważne, zwłaszcza obecnie, w dobie wszechobecnych manipulacji informacją.

https://zwielkopolski24.pl/wiadomosci/straz-miejska-sprawdza-posesje-kto-powinien-obawiac-sie-kontroli/UHmHhdXED1nGeMcmPfbn

Sztuczna inteligencja od kilku lat wspiera pracę poznańskich urzędników

Technologie oparte na sztucznej inteligencji są wykorzystywane przez poznański urząd od kilku lat. W Biurze Poznań Kontakt działa m.in. e-konsultantka oparta na generatywnej sztucznej inteligencji, której zadaniem jest wspieranie pracowników. E-konsultantka weryfikuje zgłoszenie klienta, a następnie przekierowuje je do odpowiedniego specjalisty.

Inne zastosowania AI w urzędzie to m.in.:

  • Voiceboty przypominające o terminach wizyt.
  • Automatyczna pomoc w uzupełnianiu formalności (np. wniosek o dowód przez ePUAP).
  • Informowanie o zaległościach w podatku od nieruchomości.
  • Sprawdzanie harmonogramu wypłat świadczeń.


Miasto współpracuje również z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza oraz Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym (PCSS) przy projekcie Proste Pismo, który wykorzystuje autorski model głębokiej sieci neuronowej do upraszczania języka dokumentów urzędowych.

Idź do oryginalnego materiału