Powstanie Park Narodowy Doliny Dolnej Odry. Czy to koniec rozwoju żeglugi w Świnoujściu?

7 miesięcy temu

Powstanie Park Narodowy Doliny Dolnej Odry. Taką deklarację, w sobotę przedstawił wiceminister klimatu i środowiska Mikołaj Dorożała. Czy to koniec rozwoju żeglugi w Świnoujściu?

W sobotę w Przecławiu wiceminister klimatu Mikołaj Dorożała zapowiedział poinformował o utworzeniu specjalnego zespołu, który będzie zajmował się kwestiami związanymi z powołaniem Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry. W skład zespołu mają wchodzić m.in. inicjatorzy pomysłu, samorządowcy i przedstawiciele województwa. W wywiadzie dla Polskiej Agencji Prasowej polityk stwierdził, iż celem nowego kierownictwa ministerstwa jest powołanie nie jednego, a choćby kilku parków narodowych w obecnej kadencji. Pierwszy prak ma powstać jeszcze w 2024 r.

Są miejsca, gdzie samorządy same chcą powołania parku narodowego i to jest bardzo dobry sygnał. Mam np. na myśli Zachodniopomorskie i koncepcję ochrony tzw. dolnej Odry. Województwo zachodniopomorskie jest absolutnym czempionem tego projektu. Mamy też sygnały ws. chęci utworzenia Jurajskiego Parku Narodowego na północy województwa śląskiego – wiceminister Mikołaj Dorożała.

Jednocześnie wiceminister zapewnił, iż resort nie chce narzucać tworzenia parków narodowych, ale tworzyć je w oparciu o dialog wielu interesariuszy - samorządów, lokalnych społeczności, przyrodników, naukowców i leśników. Podkreślił iż powstawanie nowych parków narodowych musi odbywać się poprzez społeczny dialog.

Jest coś do czytania. Może Wars będzie????W drodze do Szczecina na rozmowy o nowym parku narodowym???????????????? #zbiorkom pic.twitter.com/qWJQaiIQCG

— Mikołaj Dorożała (@DorozalaMikolaj) February 9, 2024

Dorożała w kontekście powstania Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry stwierdził również, iż powołany zostanie zespół, który rozpocznie pracę, będzie tworzył kanały, będzie tworzył całą strategię informacji i zarządzania tym projektem, przede wszystkim w duchu dobrego informowania, rzetelnej komunikacji z lokalnymi społecznościami. Zespół mają tworzyć m.in. inicjatorzy pomysłu utworzenia Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry, samorządowcy, przedstawiciele województwa oraz parlamentarzyści. Park ma powstać w krainie bagien i rozlewisk Międzyodrza w granicach obecnego parku krajobrazowego to inicjatywa oddolna, która ma zabezpieczyć unikalny obszar mokradeł.

Czy nowy park narodowy zablokuje rozwój żeglugi w Świnoujściu?

Przypominamy, iż nowa Minister Klimatu i Środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała powstanie nowych parków narodowych i powiększanie obecnych, co ma być „priorytetem resortu”. Na te słowa entuzjastycznie zareagowała organizacja “Czas na Odrę”, która działa w Polsce m.in. dzięki środkom z niemieckiego Ministerstwa Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Reaktorów Atomowych. Domena organizacji została zarejestrowana w 2022 roku w Niemczech.

????️„Rozpoczęliśmy prace nad tworzeniem nowych parków narodowych i powiększaniem obecnych” oświadczyła w środę minister środowiska Paulina @HennigKloska. Dodała, iż będzie to priorytet resortu.???? Proponujemy jako pierwszy Park Narodowy Dolnej Odry.???? https://t.co/iOrh4q0CRd

— Czas na Odrę! (@OdraRiver) December 27, 2023

Niemcy od dłuższego czasu sprzeciwiają się budowy portu w Świnoujściu, który byłby konkurencyjny dla portu kontenerowego w Hamburgu. W sierpniu 2022 roku ministerstwo środowiska Niemiec zwróciło się o wstrzymanie robót, zaś w listopadzie Brandenburgia skierowała pozew do Sądu Administracyjnego w Warszawie. Działaniom państwa niemieckiego towarzyszy regularna akcja propagandowa grup ekologicznych finansowanych z niemieckich pieniędzy.

W ubiegłym roku Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z belgijsko-katarskim konsorcjum umowę dzierżawy terenów obejmujących port zewnętrzny w Świnoujściu, w celu budowy terminalu kontenerowego, który docelowo będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU (jednostka pojemności równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp) rocznie. Inwestycja pozwoliłaby konkurować Świnoujściu z sąsiednim niemieckim landem Meklemburgia-Pomorze Przednie, do którego przypływa większość statków transportowych w rejonie.

Wiadomo jednak, iż o ile to zrobimy, miliardy stracą Niemcy. Towary przewożone na trasie Skandynawia – południe Europy płyną morzem do Niemiec, a z tamtejszych portów koleją czy rzeką Łabą w kierunku południowym. Transport rzeczny był kiedyś w Polsce potęgą. Już wtedy spływ rzeczny znacznie utrudniali Krzyżacy – skomentował inwestycję europoseł Patryk Jaki.

Terminal kontenerowy w Świnoujściu ma przejąć funkcje obecnego portu wewnętrznego. Będzie ulokowany w porcie zewnętrznym i ma być w stanie przyjmować największe statki kontenerowe pływające na Bałtyku. Planowana infrastruktura ma umożliwiać jednoczesną obsługę dwóch dużych jednostek oceanicznych (do 400 metrów) i kilku mniejszych – zwraca uwagę Portal Morski. Projekt przewiduje, iż port i tereny składowania kontenerów mają znaleźć się na pirsie. Ładunki mają wyruszyć w głąb kraju nowymi drogami dojazdowymi, koleją, a także żeglugą śródlądową.

narodowcy.net/wgospodarce.pl

Idź do oryginalnego materiału