Powstanie korytarz wodorowy łączący Północną Afrykę z Europą

enerad.pl 3 godzin temu

Wspólny projekt pięciu krajów

Algeria, Austria, Niemcy, Włochy oraz Tunezja ogłosiły ambitny plan utworzenia Południowego Korytarza Wodorowego (ang. Southern Hydrogen Corridor). Projekt zakłada transport wodoru z Afryki Północnej do Europy przy wykorzystaniu zmodernizowanych gazociągów. Długość tego korytarza ma wynosić od 3,300 km do 4,000 km. Dzięki współpracy tych państw możliwe będzie zwiększenie dostaw zielonego wodoru, co ma najważniejsze znaczenie dla transformacji energetycznej zarówno w Europie, jak i w Afryce.

Jak podkreślił Philipp Nimmermann, niemiecki sekretarz stanu ds. gospodarki i ochrony klimatu, jest to jeden z największych i najważniejszych projektów z zakresu odnawialnych źródeł energii (OZE) w obecnych czasach. W szczególności Algeria i Tunezja planują szeroko zakrojone działania na rzecz produkcji zielonego wodoru (wodoru pochodzącego m.in. z fotowoltaiki), co uczyni ten region jednym z kluczowych dostawców dla europejskiego rynku.

Technologia i skala projektu

Projekt Południowego Korytarza Wodorowego obejmuje modernizację istniejących gazociągów, które do tej pory służyły do transportu gazu ziemnego. Wodorowe paliwo będzie przesyłane do takich państw jak Włochy, Niemcy i Austria, co pomoże Europie zmniejszyć uzależnienie od paliw kopalnych.

Dla realizacji tego projektu najważniejsze jest zaangażowanie w rozwój technologii elektrolizy oraz infrastruktury produkcji wodoru. Podobne inwestycje są już rozwijane na Bliskim Wschodzie, jak np. 320 MW projekt zielonego amoniaku w Omanie wspierany przez Sungrow Hydrogen. To pokazuje rosnące zainteresowanie światowych inwestorów technologiami wodorowymi.

Korzyści dla obu kontynentów

Południowy Korytarz Wodorowy to nie tylko korzyści dla Europy, ale także impuls rozwoju dla Afryki Północnej. Produkcja wodoru na dużą skalę stworzy nowe miejsca pracy oraz zwiększy udział energii odnawialnej w miksie energetycznym tego regionu. Jednocześnie Europa zyska stabilne źródło ekologicznego paliwa, co przyspieszy realizację unijnych celów klimatycznych.

Idź do oryginalnego materiału