Poszerzą i pogłębią Kanał Policki. „Istotne ryzyko środowiskowe” dla Odry i Zalewu Szczecińskiego

1 dzień temu

Poszerzenie do 100 m i pogłębienie do 12,5 m odcinka toru wodnego o długości 5,32 km, przebiegającego w kanale Polickim, przewiduje projekt inwestycji, którą zamierza w przyszłym roku realizować Urząd Morski w Szczecinie.

Utworzenie na torze wodnym Świnoujście – Szczecin mijanki dla statków, w postaci wybudowania alternatywnego odcinka toru w kanale Polickim, zapewnić ma możliwość bezpiecznego mijania się dużych statków. Właśnie na Kanał Policki skierowany zostanie ruch dużych statków zawijających do portu w Szczecinie, podczas gdy równoległy odcinek toru wodnego Świnoujście – Szczecin zostanie przeznaczony dla statków wychodzących z portu. Jak informuje Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego w Szczecinie, roboty mają rozpocząć się w drugiej połowie 2026 roku i potrwają do końca roku 2027.

Artur Furdyna z Fundacji Rewilding Pomerania zwraca tymczasem uwagę na to, iż planowana inwestycja wiąże się z istotnym ryzykiem środowiskowym, a szczególnie w jego ocenie niepokojące jest uruchomienie przy robotach pogłębiarskich drobnoziarnistych frakcji osadów, na których akumulowały się metale ciężkie i inne związki chemiczne pochodzenia przemysłowego.

– Podczas prac może dojść do powtórnego uruchomienia starych, silniej zanieczyszczonych warstw, co w efekcie oznacza wtórne uwolnienie metali ciężkich oraz substancji toksycznych do wody i transport tych zanieczyszczeń na większy obszar. A należy podkreślić, iż Odra wraz z Zalewem Szczecińskim tworzy najważniejszy w skali kraju i regionu szlak migracyjny ryb, obsługujący zlewnię obejmującą około jedną trzecią terytorium Polski oraz części zlewni Niemiec i Czech (…) Prace na kanale powinny, jeżeli już muszą, odbyć się w czasowo zamkniętym akwenie, pod pełną kontrolą poziomu zawiesin, składu chemicznego wody i wpływu na sąsiednie akweny. Nie można zapomnieć, iż w wodach kanału żyje niemała populacja ryb, która powinna w maksymalnym stopniu zostać przed robotami odłowiona i przeniesiona do sąsiednich akwenów. Nad brzegami Odry upadło wiele przedsięwzięć turystycznych, a w czasie poprzednich robót przy budowie toru Szczecin – Świnoujście nad Zalewem za dużo chętnych do pobytu nie było po doświadczeniu zapachów i widoku brei zamiast wcześniejszej czystej wody. Oby roboty na Kanale nie były powtórką… – komentuje A. Furdyna.

Według ichtiologa pogorszenie jakości wody i zasypywanie siedlisk w delcie Odry może powodować:

  • przekroczenie letalnych poziomów zawiesin,
  • blokowanie lub ograniczenie migracji tarłowych,
  • podwyższoną śmiertelność narybku i stadiów larwalnych,
  • kumulację toksyn w łańcuchu pokarmowym,
  • utratę lub degradację tarlisk i żerowisk w strefach przybrzeżnych,
  • pogorszenie bazy pokarmowej gatunków rybożernych,
  • pogorszenie bazy pokarmowej gatunków żerujących na makrobentosie,
  • podniesienie zawartości substancji szkodliwych w tkankach ryb poławianych przez rybaków i wędkarzy, co może negatywnie wpłynąć na możliwości zarobkowania części społeczności wokół Zalewu Szczecińskiego i Jeziora Dąbie, Zalewu Kamieńskiego oraz Zatoki Pomorskiej.

Obszar inwestycji oznaczony został na schematycznej grafice poniżej. Jak widać prowadzone tam prace mogą mieć bezpośredni wpływ na stan wód znajdujących się w granicach gmin Goleniów i Stepnica.

Roboty czerpalne wykonane zostaną przy pomocy pogłębiarki ssącej lub czerpakowej. Materiał pochodzący z tych prac zostanie odłożony na pole refulacyjne W28. To sukcesywnie tworzona sztuczna wyspa na Zalewie Szczecińskim.

Idź do oryginalnego materiału