Posłanka Matysiak interweniuje w sprawie SKM. Chce wydłużenia dwóch linii do Mazowsza

2 godzin temu
Zdjęcie: Aerial view of Warsaw cityscape with train tracks and city buildings at sunset.


Paulina Matysiak z partii Razem skierowała oficjalne interwencje do sześciu samorządów Mazowsza, domagając się wydłużenia linii SKM S1 i S2. Posłanka przekonuje, iż mieszkańcy od lat borykają się z przepełnionymi pociągami i brakiem dogodnych połączeń z Warszawą.

Przepełnione pociągi i niewydolna komunikacja

W oficjalnych pismach do burmistrzów Halinowa, Dębe Wielkiego, Mińska Mazowieckiego, Brwinowa, Milanówka oraz Grodziska Mazowieckiego, posłanka opisuje dramatyczną sytuację mieszkańców dojeżdżających do stolicy. W godzinach szczytu pociągi Kolei Mazowieckich są przepełnione do granic możliwości. Tłum, brak miejsc siedzących i niewygodne warunki podróży to codzienność tysięcy pasażerów.

Szczególnie dotkliwa jest sytuacja na trasie Mińsk Mazowiecki — Warszawa, gdzie w upalnych dniach ścisk może stanowić zagrożenie dla zdrowia podróżnych. Matysiak podkreśla, iż wydłużenie linii S2 SKM z obecnego końcowego przystanku w Sulejówku do Mińska pozwoliłoby skierować dodatkowe składy na najbardziej obciążony odcinek trasy.

Podobny problem dotyczy linii S1, której przedłużenie z Pruszkowa do Grodziska Mazowieckiego mogłoby odciążyć przepełnione pociągi na zachodnim kierunku.

Niewykorzystany potencjał infrastruktury

Posłanka zwraca uwagę na paradoksy obecnego systemu. W Józefinie funkcjonuje przystanek kolejowy, który nie jest w pełni wykorzystywany ze względu na bliskość stacji końcowej SKM w Sulejówku. Pasażerowie często rezygnują z lokalnego przystanku, preferując tańsze bilety SKM.

Podobna sytuacja dotyczy nowo wybudowanego przystanku w Parzniewie, gdzie mieszkańcy często decydują się na dojazd samochodem do Pruszkowa, by skorzystać z pociągów SKM objętych warszawską strefą biletową.

Nierówne traktowanie gmin aglomeracji

Matysiak podnosi kwestię sprawiedliwości w dostępie do komunikacji publicznej. Gminy takie jak Halinów, Dębe Wielkie czy Milanówek, mimo podobnej odległości od centrum Warszawy jak Sulejówek czy Legionowo, nie mają dostępu do pociągów SKM. Mieszkańcy słusznie czują się poszkodowani względem innych miejscowości w aglomeracji warszawskiej.

Dane Urzędu Transportu Kolejowego potwierdzają rosnące zapotrzebowanie — statystyki jednoznacznie wskazują na wzrost liczby pasażerów korzystających z przystanków w regionie. To dowód na realną potrzebę poprawy oferty przewozowej.

Korzyści finansowe dla mieszkańców

Posłanka podkreśla znaczne różnice w kosztach podróży. Bilety Kolei Mazowieckich z Mińska do Warszawy są kilkakrotnie droższe niż te w systemie SKM. Dla studentów i pracowników dojeżdżających codziennie do stolicy kolejowy bilet miesięczny stanowi znaczący wydatek z budżetu domowego.

Wydłużenie linii SKM oznaczałoby nie tylko lepszy komfort podróży, ale też realne oszczędności dla tysięcy mieszkańców Mazowsza.

Wezwanie do działania

W swoich interwencjach Matysiak pyta o dotychczasowe działania w sprawie wydłużenia SKM, interwencje u przewoźników oraz plany konsultacji społecznych z mieszkańcami.

Posłanka wzywa również do podjęcia rozmów z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie oraz operatorem SKM w sprawie praktycznych kroków prowadzących do realizacji inwestycji.

Idź do oryginalnego materiału