Posłanka Matysiak apeluje do marszałek o przywrócenie zlikwidowanych linii autobusowych

1 godzina temu
Zdjęcie: A lonely bus stop structure in a rural landscape under a cloudy sky.


Posłanka Paulina Matysiak po raz kolejny interweniuje w sprawie połączeń autobusowych Łódź–Tomaszów Mazowiecki oraz Łódź–Głowno–Łowicz. W piśmie skierowanym do marszałek województwa łódzkiego Joanny Skrzydlewskiej parlamentarzystka ostro krytykuje bierność samorządów i apeluje o pilne działania przed utratą środków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Przewoźnicy wycofują się z tras

Problem narastał od miesięcy. Prywatny przewoźnik Kasz-Bus zrezygnował z obsługi obu tras, powołując się na brak rentowności i wsparcia finansowego ze strony lokalnych samorządów. Matysiak przez ostatnie miesiące kierowała szereg pism interwencyjnych do władz gmin i powiatów, przez które przebiegały zlikwidowane linie. Efekt? Żaden z podmiotów nie przejął organizacji połączeń w formie usług użyteczności publicznej, mimo iż istniała możliwość ich dotowania ze środków FRPA.

Samorządy uznały, iż obsługę przejmie przewoźnik komercyjny. Firma MF Transport rzeczywiście uruchomiła relację Łódź–Głowno, ale wycofała się z planów obsługi odcinków Głowno–Łowicz oraz Łódź–Tomaszów Mazowiecki. Mieszkańcy mniejszych miejscowości leżących przy trasach zlikwidowanych linii zostali bez połączeń.

Przerzucanie odpowiedzialności między urzędami

Posłanka nie ukrywa frustracji sposobem, w jaki samorządy podchodzą do problemu. Wymiana korespondencji między mieszkańcami a Urzędem Marszałkowskim oraz lokalnymi władzami ujawnia brak gotowości do wzięcia odpowiedzialności. Poszczególne jednostki przerzucają obowiązki na siebie nawzajem, wskazując na brak kompetencji lub możliwości formalnych i finansowych.

W ocenie Matysiak sytuacja dowodzi, iż utrzymywanie transportu na zasadach rynkowych w relacjach ponadgminnych i ponadpowiatowych się nie sprawdza. Zdawanie się na prywatnych przewoźników w zakresie usług absolutnie podstawowych prowadzi do pogłębiania wykluczenia komunikacyjnego.

Województwo musi wziąć sprawy w swoje ręce

Ponieważ trasy przebiegają przez wiele powiatów, to szczebel województwa – dysponujący odpowiednim zakresem działań strategicznych, koordynacyjnych i planistycznych – jest najwłaściwszym podmiotem zdolnym do podjęcia natychmiastowych kroków. Posłanka podkreśla pilność działań: zbliżają się terminy naborów wniosków w ramach FRPA na rok 2026. jeżeli województwo lub powiaty nie przygotują odpowiednich projektów, środki zostaną utracone, a linie pozostaną nieuruchomione.

Konkretne pytania do marszałek

Matysiak domaga się wyjaśnień, czy Urząd Marszałkowski planuje przejąć rolę organizatora lub współorganizatora obu linii i kiedy może zapaść taka decyzja. Chce wiedzieć, czy przewoźnik MF Transport wnioskował o stosowne zgody na obsługę tras i jakie są przyczyny braku kursowania tej firmy. Pyta również o potencjalnych innych prywatnych przewoźników oraz o plany złożenia wniosku o środki z FRPA na 2026 rok.

Posłanka zwraca uwagę, iż przywrócenie połączeń jest w interesie mieszkańców, którzy nie mają dostępu do innych połączeń autobusowych lub nie mogą skorzystać z oferty Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej ze względu na odległość do stacji i brak dojazdu.

Idź do oryginalnego materiału