Na tegoroczne zakupy świąteczne 56 proc. Polaków planuje przeznaczyć podobną kwotę jak rok wcześniej – wynika z badania „Polaków Portfel Własny: E-commerce od święta”. Co piąta osoba podczas zakupów online chce wydać od 1 do 2 tys. zł.
Z badania Santander Consumer Banku wynika, iż co piąty uczestnik badania (19 proc.) planuje zwiększyć wydatki, a 14 proc. ograniczy budżet. Wyższe koszty planują przede wszystkim osoby w wieku 30-39 lat (27 proc.).
W grupie osób planujących większe wydatki 77 proc. wskazało, iż to efekt wzrastających cen. Część badanych stwierdziło, iż ma dłuższą listę prezentów (32 proc.), inni chcą pozwolić sobie na droższe i lepsze upominki (22 proc.), a niektórzy organizują święta u siebie lub podejmują liczniejszą grupę gości i dlatego muszą liczyć się z wyższymi kosztami (15 proc.).
Część respondentów planuje zmniejszyć w tym roku świąteczne wydatki. Głównym powodem jest ograniczona sytuacja materialna – stwierdziło tak 31 proc. badanych; częściej wskazywały na to kobiety (34 proc.) niż mężczyźni (26 proc.). Problem ten dotyczy 49 proc. osób o najniższych dochodach – do 2999 zł.
W celu zmniejszenia wydatków 26 proc. osób planuje kupić mniej prezentów, a 23 proc. zamierza wykorzystać ozdoby świąteczne z poprzednich lat lub przygotować je samodzielnie. Zgodnie z wynikami ankiety, kobiety częściej niż mężczyźni starają się kontrolować domowe finanse – 45 proc. z nich ogranicza wydatki na co dzień, a w przypadku mężczyzn jest to 10 proc.
49 proc. mieszkańców największych miast na święta Bożego Narodzenia zamierza wydać tyle samo co przed rokiem – to najniższy wynik wśród miast.
Jedna czwarta Polaków w sklepach internetowych przeznaczy na święta do 500 zł. Tę kwotę wskazywali najczęściej najmłodsi dorośli 18-29 lat (34 proc.); 28 proc. nie przekroczy 1000 zł, a prawie jedna na pięć osób deklaruje wydatki między 1001 zł a 2000 zł (19 proc.). Więcej niż 2000 zł zamierza przeznaczyć jeden na dziesięciu badanych.
Z kolei 13 proc. Polaków nie zamierza robić świątecznych zakupów w sieci. Częściej są to mężczyźni (15 proc.) niż kobiety (11 proc.), a podobne nastawienie mają zarówno seniorzy (16 proc.), jak i osiemnastolatkowie (15 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku w dniach 27 września – 6 października br. metodą CATI. W badaniu wzięło udział 1005 dorosłych Polaków robiących zakupy online

39 minut temu











![To był szczególny dzień dla chorych dzieciaków [ZDJĘCIA]](https://krknews.pl/wp-content/uploads/2025/11/589547657_1274156461422726_5166259054548774372_n.jpg)