Ponad 15 godzin lotu na wodorze. Nowa era bezzałogowców zaczyna się w Ukrainie

enerad.pl 1 dzień temu

Nowa era dla UAV: Raybird napędzany wodorem

Zmodyfikowana wersja bezzałogowego systemu powietrznego Raybird, opracowana przez ukraińską firmę Skyeton, pomyślnie zakończyła testowy lot w Ukrainie. UAV został wyposażony w elektryczny silnik zasilany ogniwem paliwowym na wodór, które generuje energię elektryczną bez emisji spalin.

Lot demonstracyjny potwierdził skuteczność nowego napędu, stanowiąc istotny krok w stronę czystszych i bardziej wydajnych operacji bezzałogowych. Dzięki zastosowaniu wodoru, Raybird oferuje zeroemisyjne rozwiązanie przy zachowaniu wysokiej niezawodności i długiej autonomii.

Nowa konstrukcja kadłuba dla wodoru

Po udanym locie Skyeton koncentruje się na opracowaniu nowej architektury kadłuba, specjalnie przystosowanej do integracji ogniwa paliwowego. Planowane zmiany mają na celu optymalizację przestrzeni oraz rozkładu masy, co umożliwi lepsze dopasowanie komponentów systemu zasilania.

Przebudowany kadłub pozwoli na rozpoczęcie seryjnej produkcji Raybird UAV z napędem wodorowo-elektrycznym, co znacząco zwiększy dostępność nowego wariantu dla klientów z sektora wojskowego i cywilnego.

Cel: ponad 15 godzin lotu z pełnym ładunkiem

Roman Knyazhenko, CEO Skyeton, podkreślił główne założenia projektu:

„Naszym zadaniem jest stworzenie statku powietrznego z silnikiem elektrycznym, który zapewni ponad 15 godzin lotu w ekstremalnych warunkach, przy pełnym ładunku. Rozważamy zastosowanie rozwiązania wodorowego jako sposób na uzyskanie wszystkich zalet silnika elektrycznego, takich jak wysoka niezawodność, moc silnika i łatwość obsługi, w połączeniu z długim, ciągłym lotem, który jest znakiem rozpoznawczym naszego UAV”.

Nowy napęd ma umożliwić znaczne wydłużenie czasu misji bez konieczności lądowania i ponownego tankowania, co zwiększy skuteczność operacyjną Raybird UAV choćby w najtrudniejszych warunkach terenowych i pogodowych.

Raybird – kompaktowy i wytrzymały

Raybird to kompaktowy, taktyczny system bezzałogowy zaprojektowany do długotrwałych misji, takich jak obserwacja, poszukiwanie i ratownictwo (SAR), laserowe oznaczanie celów oraz rozpoznanie ISR. UAV oferuje szybki montaż bez użycia narzędzi w czasie poniżej 25 minut oraz możliwość wymiany ładunku o masie do 5 kg.

Dzięki mechanicznemu systemowi startu z katapulty Raybird może być skutecznie używany z trudnego terenu oraz w warunkach silnego wiatru, co stanowi przewagę nad mniej odpornymi systemami pionowego startu i lądowania (VTOL).

Wodór otwiera nowe możliwości

Skyeton zakłada, iż przejście na technologię wodorowo-elektryczną znacząco zwiększy efektywność operacyjną Raybird UAV. Jednocześnie otworzy nowe możliwości zastosowania platformy zarówno w misjach wojskowych, jak i cywilnych, przyczyniając się do realizacji globalnych celów dekarbonizacji.

Zobacz również:

Źródło: Skyeton (komunikat prasowy), oprac. własne.

Idź do oryginalnego materiału