Pomoc publiczna w transporcie na nowych zasadach – realizowane są konsultacje projektów

2 miesięcy temu

Komisja Europejska opublikowała projekty dwóch aktów prawnych, które będą przez najbliższe lata wyznaczały zasady udzielania pomocy publicznej w sektorze transportu.

Są to:

  • rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych w transporcie (transport block exemption regulation – TBER),
  • wytyczne w sprawie pomocy państwa dla transportu lądowego i multimodalnego (land and multimodal transport guidelines – LMTG).

Główne założenia TBER i LMTG

Zakres tematyczny TBER i LMTG jest niemal identyczny. Różne są jednak ich skutki. o ile dany przypadek pomocy publicznej będzie „mieścił się” w zakresie TBER, to nie będzie konieczności zgłaszania go Komisji Europejskiej. Granicą będą tu przede wszystkim maksymalne kwoty pomocy. Po ich przekroczeniu konieczna będzie notyfikacja Komisji Europejskiej, a pomoc nie będzie mogła być udzielona aż do momentu wydania przez Komisję decyzji zezwalającej na jej udzielenie. Ta natomiast będzie oceniała zgodność danej pomocy z unijnym rynkiem według zasad określonych w LMTG. Dlatego też LMTG ułatwią proces notyfikacji.

TBER i LMTG dotyczą:

  • transportu kolejowego,
  • transportu wodnego śródlądowego,
  • transportu multimodalnego.

Kategorie pomocy TBER i LMTG według Komisji Europejskiej

Komisja planuje objąć zakresem TBER pomoc operacyjną oraz inwestycyjną. Kategorie pomocy, jakie planowo mają się znaleźć w TBER i LMTG, to:

  • operacyjna na obniżenie kosztów zewnętrznych transportu,
  • operacyjna na otwarcie nowych połączeń komercyjnych,
  • inwestycyjna na budowę, rozbudowę i modernizację jednomodalnych lub multimodalnych obiektów i urządzeń służących do transportu wodnego śródlądowego lub kolejowego (w tym prywatnych bocznic kolejowych),
  • inwestycyjna na odnowienie floty środków transportu,
  • na interoperacyjność,
  • w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG) w kolejowym transporcie towarowym.

Co istotne, większość tych kategorii pomocy będzie udzielana tylko na podstawie programu pomocowego. To oznacza, iż do jej legalnego udzielenia, musi zostać przyjęty krajowy akt prawny. Może to być ustawa, rozporządzenie, uchwała sejmiku województwa, rady powiatu albo rady gminy. Akt ten określi zasady udzielania pomocy przez dany organ państwowy czy samorządowy.

Wyjątkiem jest pomoc na budowę, rozbudowę i modernizację multimodalnych terminali towarowych w transporcie wodnym śródlądowym i kolejowym. Ta ostatnia kategoria pomocy będzie mogła być udzielana indywidulanie, niezależnie od programu pomocowego.

Otwarte konsultacje dla sektora transportu

Obecnie Komisja Europejska przekazała projekty TBER i LMTG do konsultacji. Przedsiębiorcy mogą zgłaszać swoje uwagi co do tego, jak ma wyglądać udzielanie pomocy publicznej w transporcie w najbliższej przyszłości.

Konsultacje realizowane są do 20 września 2024 r. Uwagi można zgłaszać pod tym adresem.

W przypadku pytań lub potrzeby wsparcia w zakresie przygotowania stanowiska dla Komisji Europejskiej, zachęcamy do kontaktu z naszym zespołem OW State aid.

Idź do oryginalnego materiału