Od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku, rodzime przedsiębiorstwa zyskały dostęp do jednego z największych i najbardziej otwartych rynków na świecie. Przynależność do wspólnoty europejskiej nie tylko zwiększyła potencjał eksportowy polskich firm, ale przede wszystkim pozwoliła im działać na równych zasadach z innymi podmiotami z państw członkowskich. Dla wielu biznesów otworzyło to drzwi do dynamicznego rozwoju i nawiązywania nowych partnerstw w całej Europie.
Dziś blisko 80% przepisów, które wpływają na działalność firm, powstaje właśnie na poziomie unijnym. Dlatego tak ważna jest obecność polskiego biznesu w Brukseli, gdzie tworzy się prawo, które potem przekłada się na codzienne funkcjonowanie firm. Konfederacja Lewiatan jako pierwsza organizacja pracodawców z Polski otworzyła swoje stałe przedstawicielstwo w Brukseli już w 2001 roku. Od tego czasu aktywnie reprezentuje interesy polskich przedsiębiorców w dialogu z instytucjami unijnymi, dbając o to, by ich głos był słyszalny i brany pod uwagę na etapie kształtowania polityk i regulacji.
Jako przedstawicielstwo Konfederacji Lewiatan w Brukseli jesteśmy mostem pomiędzy polskimi firmami a instytucjami UE. Codziennie monitorujemy proces legislacyjny i analizujemy zmiany, które wpływają na biznes. Reprezentujemy interesy naszych przedsiębiorców w kontaktach z przedstawicielami unijnych instytucji. Budujemy dialog oparty na faktach, danych i prawdziwych historiach z rynku. W tych rozmowach wskazujemy zarówno problemy, z którymi stykają się firmy, jak również dobre praktyki i przykłady rozwiązań, które naprawdę działają – mówi Kinga Grafa, zastępczyni dyrektor generalnej Lewiatana ds. europejskich.
Seria filmów, którą Państwu prezentujemy, przedstawia trzy historie polskich przedsiębiorczyń, które z sukcesem działają w różnych branżach. Mówią o tym z pasją i przywiązaniem do Unii i europejskich wartości. Mówią też o problemach, z którymi muszą się zmierzyć, ze świadomością, iż tylko dzięki zaangażowaniu i dialogowi z unijnymi decydentami uda się znaleźć dobre rozwiązania. Do tego zaangażowania chcemy Państwa zaprosić – jest to misja Konfederacji Lewiatan już niemal od 25 lat, odkąd powstało nasze biuro w Brukseli.
Misją Lewiatana jest przekładanie konkretnych doświadczeń firm na język polityki. Nie chcemy tylko zgłaszać problemów, ale też wskazywać rozwiązania, które działają w praktyce. Chcemy pokazywać, jak unijne członkostwo wpływa na codzienność biznesu – nie tylko poprzez obowiązki, ale przede wszystkim poprzez ogromne możliwości.
Inspiracją do tego projektu były rozmowy, które prowadzimy w Brukseli na co dzień. Rozmawiamy z przedstawicielami Komisji Europejskiej, europosłami, partnerami społecznymi i organizacjami branżowymi z całej Europy. Niestety, często podczas tych spotkań nie słychać głosu ludzi, którzy stoją za statystykami i raportami. Tymczasem to właśnie oni tworzą miejsca pracy, inwestują, rozwijają działalność, a przy tym korzystają z możliwości, jakie daje członkostwo Polski w UE – mówi Luana Żak, zastępczyni dyrektorki przedstawicielstwa Konfederacji Lewiatan w Brukseli.
W naszym projekcie oddajemy głos właśnie im – przedsiębiorczyniom, które swoją determinacją, innowacyjnością i otwartością udowadniają, iż polski biznes ma dziś w pełni europejski charakter.
Trzy historie odwagi i konsekwencji
Ministerstwo – historia marki zaczęła się od domowych eksperymentów z mydłem i… blendera manualnego. Siostry Anna Bieluń i Urszula Ośmiałowska stworzyły pierwsze receptury w kuchni, a przełomem okazała się dotacja unijna oraz odzyskanie rodzinnego mieszkania, które zamieniły w manufakturę. Dziś produkują kosmetyki naturalne w duchu „less waste”, zatrudniają kilkadziesiąt osób, a swoje produkty sprzedają również za granicą. Pokazują, iż autentyczność i jakość mogą być podstawą rozwoju eksportowej marki.
Szczęśniak Pojazdy Specjalne – to rodzinna firma z polskim kapitałem, założona przez Annę Szczęśniak. Specjalizuje się w produkcji zaawansowanych technologicznie pojazdów specjalnych. W ofercie znajdują się samochody ratowniczo-gaśnicze, wojskowe, policyjne, a także mobilne laboratoria czy pojazdy do transportu materiału biologicznego. Dzięki dotacji unijnej firma zbudowała nowoczesny zakład produkcyjny, który dziś – wsparty innowacyjnymi rozwiązaniami i wysoko wykwalifikowaną kadrą – plasuje ją wśród najbardziej cenionych producentów w Europie. Ponad jedna trzecia pojazdów trafia do klientów w 35 krajach, co czyni z niej silnego gracza na globalnym rynku pojazdów specjalistycznych.
Malwina Konopacka – projektantka i ilustratorka, autorka kolekcji ceramiki OKO, którą rozwija od 2014 roku. Studiowała wzornictwo na warszawskiej ASP i ilustrację w Berlinie. Zaczęło się od chęci przeniesienia rysunku do świata trójwymiarowych obiektów – dziś jej prace łączą sztukę, design i rzemiosło, a każda z nich powstaje manualnie we współpracy z doświadczonymi technologami. W 2023 roku artystka rozszerzyła ofertę o linię użytkową OKO/Design. Ceramiczne totemy i formy rzeźbiarskie Konopackiej były prezentowane na licznych wystawach w Polsce i za granicą, w tym na wystawach w budynkach Rady oraz Parlamentu Europejskiego w Brukseli i Strasburgu, przedstawiających polską sztukę i design w trakcie polskiej prezydencji w Radzie UE. Jej obiekty znajdują się także w kolekcjach prywatnych oraz w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie.
Projekt „Dialog”
Filmy powstały w ramach komponentu europejskiego projektu „Dialog”, który koncentruje się na wymianie wiedzy i doświadczeń z partnerami w Unii Europejskiej.
Filmy są nie tylko inspiracją, ale też narzędziem dialogu. Pokazują, jak w praktyce wygląda korzystanie z europejskich szans i jak istotne jest, by przy tworzeniu prawa brać pod uwagę doświadczenia ludzi, którzy tworzą gospodarkę. To również istotny sygnał, iż kobiety w polskim biznesie nie tylko rozwijają firmy, ale stają się ambasadorkami nowoczesnej europejskiej przedsiębiorczości – mówi Ewelina Augustyniak, ekspertka ds. europejskich w Konfederacji Lewiatan.
Zaprezentowane historie pokazują, iż Unia to przestrzeń możliwości, takich jak dostęp do nowych rynków, funduszy, partnerstw i inspiracji. To też wspólnota wartości, w której przedsiębiorczość, równość i innowacyjność wzajemnie się wzmacniają. Sam fakt, iż produkcja i promocja filmów została zrealizowana w ramach projektu finansowanego z Funduszy Europejskich, stanowi dowód na realne wsparcie Unii, z którego mogą korzystać przedsiębiorcy.
Projekt został zrealizowany w ramach projektu pt. „Dialog społeczny: uwarunkowania regionalne, krajowe i unijne”. Projekt jest dofinansowany przez Unię Europejską w ramach programu FERS 2021-2027.