ORLEN zacieśnia współpracę z nauką w obszarze paliw syntetycznych
ORLEN podpisał strategiczną umowę z Politechniką Warszawską Filią w Płocku oraz Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie. Celem jest wspólne opracowanie technologii produkcji paliw syntetycznych, które mogą odegrać kluczową rolę w dekarbonizacji transportu lotniczego. kooperacja obejmie m.in. realizację projektów badawczych, kształcenie przyszłych kadr, wymianę wiedzy eksperckiej oraz wspólne ubieganie się o fundusze na rozwój nowych technologii.
Porozumienie to krok w stronę budowy Pracowni Paliw Syntetycznych – specjalistycznego laboratorium, które umożliwi testowanie i optymalizację procesów produkcji e-paliw. Nowa infrastruktura pozwoli ORLENOWI na weryfikację dostępnych na rynku rozwiązań i rozwój własnego know-how w zakresie syntezy paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego (RFNBO). Jak podkreśla Marcin Wasilewski, Członek Zarządu ds. Technologii w ORLENIE, kooperacja z naukowcami to klucz do osiągnięcia konkurencyjności na rynku e-paliw i podejmowania trafnych decyzji inwestycyjnych.
Regulacje UE wymuszają rozwój e-paliw
Unia Europejska konsekwentnie podnosi wymagania dotyczące udziału zrównoważonych paliw lotniczych (SAF) w transporcie. W ramach pakietu Fit for 55 przyjęto rozporządzenie ReFuelEU Aviation, które zobowiązuje przewoźników do stopniowego zwiększania udziału paliw odnawialnych w mieszankach lotniczych. Od 1 stycznia 2025 roku minimalny udział SAF wyniesie 2%, w 2030 roku wzrośnie do 6%, a w 2050 roku ma osiągnąć aż 70%.
Regulacje obejmą również Polskę – wymogi ReFuelEU Aviation będą dotyczyć ośmiu największych lotnisk w kraju. ORLEN już teraz przygotowuje się do dostarczenia odpowiednich wolumenów paliw syntetycznych na krajowy rynek, rozwijając technologie produkcji e-SAF, czyli syntetycznego paliwa lotniczego wytwarzanego z wodoru i wychwyconego dwutlenku węgla.
ORLEN i Yokogawa wspólnie nad cyfrowym modelem produkcji
ORLEN nie ogranicza się jedynie do współpracy z polskimi uczelniami. W 2023 roku koncern podpisał porozumienie z Yokogawa Europe – europejskim oddziałem japońskiej firmy Yokogawa Electric Corporation, specjalizującej się w automatyzacji i modelowaniu procesów przemysłowych. Celem współpracy jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnych metod syntezy paliw syntetycznych z wodoru i dwutlenku węgla.
Jednym z kluczowych elementów projektu jest stworzenie „cyfrowego bliźniaka” – wirtualnej repliki zakładu produkcyjnego, która pozwoli na dokładne symulacje i optymalizację procesów technologicznych. Dzięki temu ORLEN będzie mógł wybrać najbardziej efektywne i ekologiczne rozwiązania przed wdrożeniem ich na skalę przemysłową. Nowa instalacja do produkcji e-paliw ma powstać do 2030 roku, a jej planowana zdolność produkcyjna to 70 tys. ton rocznie.
Paliwa syntetyczne – klucz do neutralności klimatycznej transportu lotniczego
Paliwa syntetyczne powstają poprzez połączenie z zielonego wodoru, produkowanego w procesie elektrolizy zasilanej energią odnawialną, z dwutlenkiem węgla wychwyconym z procesów przemysłowych. CO₂ może pochodzić m.in. z cementowni, hut stali czy zakładów przetwarzających biomasę. W efekcie paliwa te mogą znacząco ograniczyć emisję gazów cieplarnianych i zmniejszyć uzależnienie transportu lotniczego od ropy naftowej.
Jedną z największych zalet e-paliw jest ich chemiczne podobieństwo do tradycyjnych paliw ropopochodnych. Dzięki temu mogą być stosowane w istniejących silnikach spalinowych bez konieczności ich modyfikacji. Co więcej, infrastruktura magazynowania, transportu i dystrybucji paliw ropopochodnych może zostać wykorzystana do obsługi syntetycznych odpowiedników bez większych zmian. To oznacza, iż wdrożenie e-paliw może przebiegać szybciej i taniej niż inne technologie dekarbonizacji transportu.
Dzięki współpracy z ORLENEM przyspieszymy osiągnięcie neutralności emisyjnej w branży lotniczej. Wspólnie stworzymy innowacyjne, zintegrowane i wysoce autonomiczne systemy cyfrowe – podkreśla Takayuki Matsubara, Prezes Yokogawa Europe.
ORLEN chce być liderem w produkcji e-paliw
Dążenie do neutralności klimatycznej wymusza na branży lotniczej poszukiwanie alternatyw dla paliw kopalnych. ORLEN, jako największa firma paliwowa w Polsce, chce odegrać kluczową rolę w rozwoju rynku e-paliw. Koncern inwestuje w badania, rozwój technologii i budowę nowoczesnej infrastruktury produkcyjnej, aby sprostać rosnącym wymaganiom regulacyjnym i rynkowym.
Podjęta kooperacja z polskimi uczelniami oraz partnerami technologicznymi, takimi jak Yokogawa, to krok w stronę budowy silnej pozycji ORLENU w segmencie paliw odnawialnych. jeżeli projekt zakończy się sukcesem, Polska może stać się jednym z europejskich liderów w produkcji zrównoważonych paliw syntetycznych, wspierając transformację sektora lotniczego w kierunku neutralności klimatycznej.