Polska firma z sektora budownictwa drogowego zakupiła niskoemisyjny ciągnik IVECO X-WAY. Ciężarówka może być zasilana skroplonym gazem ziemnym lub biometanem. To element szerszej strategii i kolejnych wymogów.
Przez 30 lat istnienia na rynku firma WŁODAN zrealizowała blisko 3000 km dróg. Teraz lider wytycza kierunek dekarbonizacji floty pojazdów.
Wymóg obniżania emisji
Transformacja to już nie wybór, a konieczność. Dla polskiego przedsiębiorstwa to kwestia utrzymania swojej pozycji rynkowej.
– Zakup pojazdu wykorzystującego technologię LNG jest związany z wymogami zapewnienia szeroko rozumianej elektromobilności w zamówieniach publicznych, obowiązującymi przy udziale w przetargach publicznych. Mówiąc wprost: wykonawca realizujący zamówienie publiczne musi wykorzystać do tego celu określoną liczbę pojazdów zasilanych ekologicznym paliwem, do czego zalicza się także gaz ziemny – wyjaśnia Łukasz Włodarczyk, wiceprezes WŁODAN.
Obecnie to, z jakich pojazdów zbudowana jest flota, może mieć wpływ na powodzenie w przetargach.
– Dla nas ciągnik IVECO X-WAY to element konkurencyjności w stosunku do innych podmiotów, które także działają na rynku zamówień publicznych – mówi Łukasz Włodarczyk.
10. Kongres Biogazu – sprawdź!
Liczba wyzwań stojących przed przedsiębiorcami z sektora budownictwa będzie się piętrzyć. Obniżania emisji będą oczekiwać także odbiorcy usług.
– Jako firma budowlana dbająca o środowisko, posiadamy strategię dekarbonizacji i ograniczania emisji CO2. Niedługo pojawi się dla nas kolejny obowiązek w związku z rozporządzeniem CPR 2 dotyczącym producentów wyrobów budowlanych. Zmienia ono podejście do wprowadzania takich materiałów do obrotu. od dzisiaj konieczne będzie deklarowanie adekwatności użytkowych w zakresie zrównoważonego charakteru wyrobów budowlanych, a także w realizacji tzw. zielonych zamówień publicznych – tłumaczy wiceprezes WŁODAN.
Zmiana spowoduje, iż wykorzystywane materiały budowlane będą musiały spełniać wymogi, które pozwolą na realizację celów środowiskowych. Aby to ocenić stosuje się metody obliczania zrównoważenia środowiskowego wyrobów budowlanych w deklaracjach środowiskowych – są to tzw. charakterystyki środowiskowe wyrobu. Ich elementem jest ochrona środowiska w ramach łańcucha dostaw, do czego zalicza się transport.
LNG czy bioLNG?
Jak informuje IVECO, zakupiony przez WŁODAN pojazd X-WAY AS440X50T/P 2LNG ON+ posiada następującą specyfikację:
- niskoemisyjny napęd LNG/bioLNG, który zapewnia redukcję CO2 choćby o 90%;
- silnik 500 KM xC13 nowej generacji;
- zasięg do 1700 km;
- komfortowa kabina AS i przystosowanie do pracy w wymagającym terenie;
- układ hydrauliczny Hyva, wzmocniona rama i zwiększony prześwit.
Wybór pojazdu zasilanego płynnym paliwem gazowym to jedna z wielu możliwości, z jakich skorzystać może branża budowlana na drodze do dekarbonizacji swojej floty.
– Zakup IVECO LNG traktujemy jako swego rodzaju papierek lakmusowy wymagań i wyzwań jakie przed branżą nadchodzą – stwierdza Łukasz Włodarczyk.
Czytaj też: Produkcja wołowiny pozwoli zatłaczać biometan do sieci gazowych
Być może długofalowo to właśnie biometan stanie się jednym ze źródeł zasilania dla niskoemisyjnego transportu. Najpierw trzeba jednak pokonać główne bariery.
– Nie widzimy przeciwwskazań, by zacząć tankować pojazdy bioLNG. Ogranicza nam jednak tę możliwość brak infrastruktury tankowania. choćby wykorzystywane w tej chwili LNG nie dysponuje nią w wystarczającym stopniu, w dodatku jest ona dość awaryjna. Dla regionalnej firmy stanowi to pewien kłopot – mówi wiceprezes WŁODAN.
Zdjęcie: IVECO