Czym jest Polski Akt o Dostępności 2025?
Polski Akt o Dostępności to ustawa przygotowana przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, która zobowiązuje podmioty gospodarcze do spełniania wymagań dostępności wybranych produktów i usług. Wprowadza ona do polskiego prawa zapisy dyrektywy Europejskiego Aktu o Dostępności.
Jej celem jest zwiększenie dostępności produktów i usług dla osób, które mogą napotykać bariery w korzystaniu z nowoczesnych technologii. W tym dla osób z niepełnosprawnościami oraz seniorów.
Przepisy obejmują m.in. komputery, telefony, terminale płatnicze, bankomaty, e-booki, urządzenia do odprawy samoobsługowej, a także usługi bankowe, e-handlu i cyfrowej informacji w transporcie pasażerskim. Wymagania nie odnoszą się do szczegółów technicznych, ale do efektu, czyli tego, by z produktów i usług można było korzystać w możliwie najbardziej samodzielny sposób.
– Polska ustawa upowszechnia koncept dostępności w świadomości społecznej, daje ramy prawno-organizacyjne, w których ważne miejsce zajmą przepisy wdrażające EAA – komentowała uchwalenie ustawy Monika Sikora, podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Czy Polski Akt o Dostępności dotyczy Twojej firmy?
Zgodnie z przepisami, nowe obowiązki obejmują firmy działające w całym łańcuchu dostaw: producentów, importerów (także spoza UE), dystrybutorów i upoważnionych przedstawicieli. Co istotne, ustawa dotyczy także usługodawców, aczkolwiek z wyjątkiem mikroprzedsiębiorstw. Sklepy internetowe są wprost wymienione w katalogu objętych podmiotów.
Wymagania dostępności mają zastosowanie do produktów wprowadzanych na rynek oraz usług świadczonych po 28 czerwca 2025 roku. Oznacza to, iż nie trzeba dostosowywać już funkcjonujących produktów, ale wszystkie nowe oferty muszą spełniać wymagania.
Jakie są wyjątki i co z obowiązkiem dokumentacji?
Ustawa przewiduje ograniczoną możliwość wyłączenia się z obowiązków w sytuacji, gdy zapewnienie dostępności stanowiłoby nieproporcjonalne obciążenie finansowe lub wymagałoby istotnej zmiany adekwatności produktu. W takich przypadkach przedsiębiorca musi odpowiednio udokumentować powód i zgłosić wyłączenie do organu nadzoru rynku.
Warto również pamiętać, iż brak zapewnienia dostępności może wykluczyć firmę z możliwości ubiegania się o zamówienia publiczne, które są przeznaczone do użytku przez osoby fizyczne.
Jakie wsparcie dla przedsiębiorców przewiduje ustawa?
Na dostosowanie się do nowych przepisów firmy mogą otrzymać wsparcie finansowe. Dostępne są środki z funduszy europejskich o łącznej wartości ponad 240 mln zł. Pomoc dotyczy wdrażania dostępnych rozwiązań, przez co może też być szansą na pozyskanie nowych grup klientów.
W tym przypadku dostępność oznacza m.in. zapewnienie alternatyw dla treści nietekstowych, umożliwienie odbioru informacji różnymi zmysłami czy dostosowanie interfejsów cyfrowych do różnych użytkowników. Proces oferowania i świadczenia usług, także w e-commerce, również musi spełniać te wymagania.
Kara za niedostosowanie się do Polskiego Aktu o Dostępności
Zgodnie z regulacjami wynikającymi z Europejskiego Aktu o Dostępności, za niewywiązanie się z obowiązków grozi kara finansowa. Jej wysokość jest zależna od rodzaju naruszenia. Może ona wynieść do 10-krotności średniego miesięcznego wynagrodzenia wypłacanego w Polsce w roku poprzedzającym jej nałożenie. Wysokość kary nie może jednak przekroczyć 10 proc. rocznego obrotu ukaranego przedsiębiorstwa.