Polska odnotowuje drugą co do wielkości poprawę cyfrowych usług publicznych w Europie

humanmag.pl 3 dni temu

Polska od 2020 roku odnotowała drugi największy w Europie postęp w cyfryzacji usług publicznych.

W najnowszym numerze Punkt odniesienia dla e-administracjiWedług badania przygotowanego przez firmę doradczą Capgemini dla Komisji Europejskiej, Polska w latach 2022 i 2023 osiągnęła średni dwuletni wynik 69 na 100. To poprawa w porównaniu z 62 w latach 2021/2022 i 55 w latach 2020/2021.

Oznacza to, iż od edycji 2020/2021 Polska odnotowała drugą co do wielkości poprawę wśród 37 państw objętych badaniem. Poprawę uzyskała tylko Grecja, która wzrosła o 16 punktów z 52 do 68.

Jednak w wartościach bezwzględnych wynik Polski pozostaje poniżej średniej Unii Europejskiej wynoszącej 76. Kraje z najwyższymi wynikami to Malta (97 punktów), Estonia (92) i Luksemburg (90).

Ogólnie najgorsze wyniki osiągnięto w Mołdawii (32) i Macedonii Północnej (36), natomiast spośród państw członkowskich UE najniższe wyniki odnotowały Rumunia (48) i Cypr (60).

„Od kilku lat dostępność usług administracji online w Polsce jest naprawdę wysoka i widać, iż wciąż się pod tym względem rozwijamy” – powiedział Polskiej Agencji Prasowej (PAP) Marek Woźny z Capgemini Polska.

„W wielu obszarach cyfryzacji wyprzedzamy średnią europejską. Dotyczy to na przykład dostępności pomocy lub wsparcia online dla użytkowników. Strony internetowe polskiego rządu uzyskały tutaj 100 punktów, średnia europejska to około 90” – dodał.

Badanie obejmuje wszystkie 27 państw członkowskich UE, trzy kraje Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (Islandię, Norwegię i Szwajcarię) oraz siedem państw kandydujących do UE (Turcję, Serbię, Ukrainę, Albanię, Czarnogórę, Macedonię Północną i Mołdowę).

Ocenia usługi publiczne online w oparciu o cztery wymiary:

  • Koncentracja na użytkowniku (w jakim stopniu usługi są świadczone online? Na ile są przyjazne dla urządzeń mobilnych?),
  • Przejrzystość (Czy administracja publiczna zapewnia jasne i otwarcie przekazywane informacje na temat świadczenia swoich usług?)
  • Kluczowe czynniki (Jakie czynniki technologiczne istnieją w przypadku świadczenia usług e-administracji?)
  • Usługi transgraniczne (Jak łatwo obywatele zagranicy mogą uzyskać dostęp do usług online i z nich korzystać?).

Cztery wymiary są dodatkowo podzielone na 14 wskaźników. Aby stworzyć ranking, Capgemini zbadało średnio 396 stron rządowych na każdy kraj w przypadku państw UE i 403 strony internetowe w przypadku pozostałych krajów.

Przepraszam, iż przeszkadzam w czytaniu. Dalsza część artykułu znajduje się poniżej.

Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie jesteśmy w stanie wykonywać naszej pracy.

Wskaźniki, w których Polska wypadła powyżej średniej UE, to przejrzystość konstrukcji usług, dostęp do elektronicznych dowodów osobistych, dokumentów elektronicznych i wstępnie wypełnionych formularzy.

W kluczowych wymiarach Polska odnotowała największy wzrost przejrzystości, poprawiając swój wynik o 23 punkty do 65 w porównaniu z poprzednią edycją. Solidny wzrost odnotowano także w wymiarze najważniejsze czynniki, poprawiając się o 15 punktów do 76.

Polska uzyskała 90 punktów (plus jeden punkt) w kategorii zorientowania na użytkownika i 43 punkty (plus sześć punktów) w usługach transgranicznych.

W ostatnich latach w Polsce wprowadzono możliwość cyfrowego korzystania z wielu usług publicznych, m.in. aplikacji mObywatel zamiast fizycznego dowodu osobistego i elektronicznych recept lekarskich.

Według jednego z nich Polska zajmuje drugie miejsce w Europie pod względem otwartości danych publicznych @UE_Komisja Raport określający kraj jako „wyznaczający trendy”. https://t.co/ofpXCqXaL3

— Notatki z Polski (@notesfrompoland) 4 stycznia 2024 r

Główny obraz kredytu fotograficznego: Ministerstwo Cyfryzacji (pod CC BY-NC-ND 3.0 PL)

Alicja Ptak jest starszą redaktorką w Notes from Poland i dziennikarką multimedialną. Wcześniej pracowała dla Reutersa.

Idź do oryginalnego materiału